Koniec z futrami na wybiegach New York Fashion Week

Autor: Apolonia Wójcik
06-12-2025
Koniec z futrami na wybiegach New York Fashion Week
fot. kadr z filmu „Someone Is Bleeding”
The Council of Fashion Designers of America (CFDA) we współpracy z Humane World for Animals oraz Collective Fashion Justice wprowadził całkowity zakaz promocji futer zwierzęcych podczas pokazów ujętych w oficjalnym harmonogramie NYFW. Zakaz obejmuje również media społecznościowe i oficjalną stronę NYFW.com.
Decyzja CFDA – organizacji zrzeszającej czołowych amerykańskich projektantów i właściciela nowojorskiego tygodnia mody – wchodzi w życie we wrześniu 2026 roku. Projektanci mają czas na wprowadzenie niezbędnych zmian w swoich kolekcjach przygotowanych na nadchodzące pokazy.
Steven Kolb, prezes CFDA, wyjaśnia:
Mamy nadzieję zainspirować amerykańskich projektantów do głębszego przemyślenia wpływu branży modowej na życie zwierząt. Konsumenci oddalają się od produktów związanych z okrucieństwem wobec zwierząt, a my chcemy pozycjonować amerykańską modę jako lidera w tych kwestiach, jednocześnie napędzając innowacje materiałowe.
Zakaz ma jeden wyjątek: dotyczy futer pochodzących od zwierząt pozyskiwanych w ramach tradycyjnych polowań społeczności rdzennych. Skóra zwierzęca i kożuch nie wchodzą w zakres zakazu. CFDA wspiera projektantów w procesie wprowadzania zmian, udostępniając materiały edukacyjne i bibliotekę materiałów alternatywnych.
New York Fashion Week dołącza do grona miast, które zakazały promocji futer zwierzęcych – w tym Londynu, Kopenhagi, Berlina, Sztokholmu, Amsterdamu, Helsinek i Melbourne.
Ochrona praw zwierząt staje się jednym z czołowych tematów podczas nowojorskiego tygodnia mody. Wprowadzenie zakazu używania futer zwierzęcych w najnowszych kolekcjach skłania kolejne marki do podejmowania działań na rzecz budowania bardziej etycznej i odpowiedzialnej branży mody. Ruch ze strony CFDA przyczynia się do zwiększania świadomości zarówno wśród projektantów, jak i konsumentów.
FacebookInstagramTikTokX