Antywalentynki, czyli stay toxic. 11 filmów, które sprawią, że zwątpicie w miłość

12-02-2025
Antywalentynki, czyli stay toxic. 11 filmów, które sprawią, że zwątpicie w miłość
kadr z filmu "Gone girl"
Święty Walenty kojarzony jest głównie z Walentynkami, czyli świętem pełnym miłości, serc, koloru czerwonego, słodkości i komedii romantycznych. Jednak niewiele osób wie, że Walenty jest również patronem chorych psychicznie.
W Europie święto to obchodzone było już w czasach średniowiecznych. 14 lutego wysyłano listy miłosne, najczęściej pisane wierszem. Z czasem jednak dzień ten uległ amerykanizacji i stał się okazją do zarobku. Wiadomo, miłość się sprzedaje. Komercjalizacja Walentynek sprawiła, że straciły one swoją magię.
Co roku w połowie lutego rośnie oglądalność komedii romantycznych, które przedstawiają wyidealizowaną wizję miłości. Oczywiście czasami miło jest obejrzeć przewidywalną historię miłosną z happy endem, która nie wymaga od nas emocjonalnego zaangażowania. W końcu nadchodzi jednak moment, gdy mamy dość bombardowania komercyjną miłością i buntujemy się przeciwko wszechobecnej czerwieni.
Jeśli potrzebujecie detoksu, to specjalnie dla was przygotowaliśmy zestawienie antywalentynkowych filmów. Toksyczne relacje. Kanibalizm. Zemsta. Zazdrość. Problemy komunikacyjne. Cytując popularny komentarz z TikToka: „May this kind of love never find me” (ang. Oby taka miłość nigdy mnie nie znalazła).
Tekst: Zuzia Groszyńska
1/11
Fresh (2022, reż. Mimi Cave)
Sebastian Stan i Daisy Edgar-Jones w filmie o koszmarze, jakim jest współczesne randkowanie. Bohaterka robi zakupy spożywcze. Niespodziewanie spotyka idealnego mężczyznę przy stoisku z warzywami. Szybko nawiązuje się pomiędzy nimi więź i postanawiają wyjechać na romantyczny weekend poza miasto. Na miejscu okazuje się, że jej partner ma nietypowy apetyt na mięso...
Zwierzęta nocy (2016, reż. Tom Ford)
Amy Adams i Jake Gyllenhaal w stylowym i brutalnym filmie Toma Forda. Główna bohaterka czyta maszynopis książki byłego męża, a granica pomiędzy fikcją i rzeczywistością zaczyna się zacierać. Z czasem przestajemy rozumieć co wydarzyło się naprawdę, a co jest częscią wyrafinowanej zemsty za brak wiary w jego umiejętności pisarskie.
Zaginiona dziewczyna (2014, reż. David Fincher)
Rosamund Pike kontra Ben Affleck, za kamerą sam David Fincher. Majstersztyki, klasyka gatunku. Film ten trzyma nas w napięciu od początku do końca i nie daje jasnych odpowiedzi. Kobieta znika bez śladu w swoją piątą rocznicę ślubu i wszystkie podejrzenia spadają na jej męża. Bohater próbuje udowodnić swoją niewinność i rozwiązać zagadke zaginięcia żony.
Obiecująca. Młoda. Kobieta (2020, reż. Emerald Fennell)
Debiut reżyserski Emerald Fennell („Saltburn”), w roli głównej Carey Mulligan. Dziki, prowokacyjny, odważny. Główna bohaterka miała przed sobą świetlaną przyszłość. Młoda, bystra, piękna, studiująca na dobrej uczelni. Dziś nie ma po niej śladu – odrzuciła tamte życie po wielkiej tragedii. Dzięki niespodziewanemu spotkaniu Cassie otrzymuje szansę, by rozliczyć się z przeszłością. I dobrze ją wykorzystuje.
Fair Play (2023, reż. Chloe Domont)
Korpo thriller z Phoebe Dynevor w roli głównej. W wyniku upragnionego awansu w bezwzględnym świecie finansów niegdyś zażyłe relacje między Emily (Phoebe Dynevor) a jej chłopakiem Lukiem (Alden Ehrenreich) zaczynają się poważnie psuć. Gdy łączące ich więzi ulegają zmianie, para poznaje prawdziwą cenę sukcesu oraz niechlubne granice ludzkich ambicji. W końcu nie od dziś wiadomo, że miłość i nienawiść dzieli tylko jeden krok.
Zabawa w pochowanego (2019, reż. Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett)
Bogaci ludzie mają niekonwencjonalne rozrywki. Marzenia bohaterki (Samara Weaving) spełniają się: znalazła idealnego partnera, bierze śub i dołącza do ekscentrycznej rodziny męża. Jest jednak jeden haczyk. W ramach tradycji musi wziąć udział w wybranej grze. Pada na grę w chowanego, ale szybko okazuje się, że to gra na śmierć i zycie.
Malcolm i Marie (2021, reż. Sam Levinson)
Zendaya i Josh David Washington w filmie Sama Levinsona („Euforia”). Filmowiec i jego dziewczyna wracają po uroczystej premierze filmu. Przyjemny wieczór przybiera nieoczekiwany obrót, gdy na jaw wychodzą rewelacje na temat ich związku.
Do ostatniej kości (2022, reż. Luca Guadagnino)
Timothée Chalamet w filmie Luki Guadagnino („Tamte dni, tamte noce”). Po dziwacznym incydencie młoda kobieta (Taylor Russell) ucieka z domu, by żyć na marginesie społeczeństwa. Pewnego dnia poznaje Lee (Chalamet), porywczego wyrzutka i włóczęgę. Zakochani przemierzają razem Amerykę, ale nie od wszystkiego da się uciec.
Utalentowany pan Ripley (1999, reż. Anthony Minghella)
Jude Law, Matt Damon i Gwyneth Paltrow w uwielbianym klasyku. Mimo, że bohater (Damon) przez cały film robi niezbyt moralne rzeczy, kibicujemy mu do samego końca. Tytułowy Tom Ripley obsesyjnie zakochuje się w swoim przyjacielu. Jest nim zafascynowany do takiego stopnia, że zaczyna gubić własną tożsamość.
Saltburn (2023, reż. Emerald Fennell)
Pozostając w temacie obsesji, nie możemy nie wspomnieć o tym hicie. Jacob Elordi, Barry Keoghan i Rosamund Pike w filmie Emerald Fennell. Uczeń uniwersytetu Oxfordzkiego zostaje wciągnięty w świat czarującego artystokraty Felixa (Elordi). Ten zaprasza go do Saltburn, imponującej siedziby jego ekscentrycznej rodziny. Spędzają tam niezapomniane lato...
Nić widmo ( 2017, reż. Paul Thomas Anderson)
Londyn, lata pięćdziesiąte. Głównym bohaterem jest słynny krawiec Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis), który ubiera gwiazdy filmowe, rodzinę królewską, socjetę, damy i debiutantki. Przez życie bohatera przewija się wiele kobiet, które nie robią na nim większego wrażenia. Do momentu kiedy poznaje Almę, która staje się jego muzą i kochanką. Miłość, pożądanie, obsesja i manipulacja.
FacebookInstagramTikTokX