Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
K MAGKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Film

„The Zweiflers” wygrywa główną nagrodę podczas Canneseries. Rozmawiamy z Wero Rodowicz, producentką kreatywną serialu

17-04-2024 • 5 min czytania
„The Zweiflers” wygrywa główną nagrodę podczas Canneseries. Rozmawiamy z Wero Rodowicz, producentką kreatywną serialu
„The Zweiflers” wygrywa główną nagrodę podczas Canneseries. Rozmawiamy z Wero Rodowicz, producentką kreatywną serialu
fot. The Zweiflers / Die Zweiflers, Elliott Kreyenberg
„The Zweiflers”, niemiecka komedia opowiadająca z Gen-Z perspektywy o współczesnej dysfunkcyjnej rodzinie żydowskiej walczącej o los swojego imperium delikatesowego, zdobyła główną nagrodę dla najlepszego serialu na tegorocznym festiwalu Canneseries. W głównej roli Aaron Altaras, słynny aktor i muza polskiej marki MSBHV.

Polskie akcenty

„The Zweiflers” od razu zdobył uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. Stworzony przez utalentowanego Davida Haddę (showrunner, współautor, producent), zapowiada nowy etap w niemieckiej telewizji, eksplorując życie żydowskiej rodziny we współczesnych Niemczech w sposób, który dotąd nie znalazł swojego miejsca na ekranach. Hadda pochodzi z frankfurckiej, żydowskiej rodziny, a przodkowie to Polacy, w związku z czym często w zespole padały żarty po polsku.
Serial „The Zweiflers” to opowieść o rodzinie, trzech generacjach, które śmieją się, bawią, mają aspiracje i wizję na przyszłość, mimo traumy przeszłości – wszystko to w pięknej estetyce, której inspiracje czerpią z takich dzieł, jak „The Sopranos”, „Succession”, „Euforia” czy „Atlanta”, emanujących rzadko spotykaną intensywnością. Kierując się tą wizją, częściowo polska ekipa producencka nakręciła serial, który zachwyca nie tylko wizualnie, ale i narracyjnie. Zwłaszcza polskiego pochodzenia Philipp Kaminiak, operator reklam Dior, Aesop czy teledysków Simian Mobile Disco, uchwycił łączącą kulturę polską, niemiecką i żydowską estetykę. Styl kamery, dostosowany do zarówno młodych aktorów Aarona Altaras ( Unorthodox ), Lenny’ego Altarasa, Deleili Piasko ( Transatlantic ) i Leny Klenke ( How to Sell Drugs Online Fast ) jak i matki rodziny „The Zweiflers” Sunnyi Melles ( Triangle of Sadness ) czy pokolenia dziadków, to prawdziwa oda do różnych stadiów życia, które wszyscy staramy się zrozumieć.
Wero Rodowicz, reżyserka filmowa, a przy tym projekcie producentka kreatywna, opowiedziała nam o jego powstaniu:
„Ten scenariusz to dziecko pandemii. Napisany przez trójkę młodych żydowskich pisarzy z Frankfurtu – Davida Haddę, Sarah Haddę oraz Juri’ego Sternburga. (… ) Ja zostałam zaproszona do projektu przez Lizę Stutzky, która robi w Niemczech największe produkcje dla Netflixa, Amazona i kina. Telewizja niemiecka była pod tak dużym wrażeniem, że podpowiedziała nam zgłoszenie do Cannes i przesunęła premierę z października 2024 na początek maja 2024. O tym, że się dostaliśmy dowiedziałam się będąc w Miami. Rozpłakałam się absolutnie, ponieważ opowiedzenie tej historii na arenie międzynarodowej z poszanowaniem dla naszych korzeni oraz pokazanie, jak to jest dorastać w Niemczech będąc pochodzenia żydowskiego, było dla nas szczególnie symboliczne".
fot. Camilla Canalini / Cannes / Wero Rodowicz (pierwsza od prawej)
Serial miał swoją światową premierę podczas Canneseries, gdzie otrzymał główna nagrodę za najlepszy serial, najlepszą muzykę i najlepszy serial według młodzieży. Wyprodukowany przez berlińską firmę produkcyjną Turbokultur, zostanie wyemitowany w niemieckiej telewizji ARD Mediathek, a prawa do emisji na całym świecie sprzedaje ZDF Studios.
„Wątek języka jidysz i korzeni rodzinnych był dla nas niezmiernie istotny. Chcieliśmy, aby nasza historia była autentyczna i odzwierciedlała rzeczywistość wielokulturowego świata. W naszym serialu pojawia się więc mieszanka języków – niemiecki, jidysz i angielski – co stanowiło integralną część opowieści o współczesnej rodzinie, dla której mówienie w danym języku, było również okazaniem szacunku dla swoich korzeni. Nasz serial to nie tylko historia rodzin z żydowskimi korzeniami, lecz także uniwersalna opowieść o traumie rodzinnej i ciężarze, który niesiemy ze sobą przez życie. Chcieliśmy dotknąć widzów autentycznym przekazem o tym, co oznacza być częścią rodziny, która nosi w sobie trudną historię i dziedzictwo".
Udało się! Jury w Cannes ogłosili zwycięstwo w głównej kategorii podkreślając jak uniwersalna i dogłębnie poruszająca jest to historia. Inteligentnie napisana i utrzymująca w napięciu saga rodzinna, zupełnie unikatowa w Europie poprzez oryginalność narracji i odważne żarty na ciężkie tematy. Zanim jednak wypowiedzieli tytuł serialu cały team w Palais de Festival w Cannes spojrzał po sobie.
„Czy to możliwe, że dostaniemy główną nagrodę w dodatku do dwóch poprzednich?! I to na oczach Michaela Douglasa, który siedzi tuż za mną?!” pomyślała Rodowicz patrząc po niedowierzających współtwórcach i aktorach czekających na werdykt. „The Zweiflers” – krzyknęli jurorzy, cały zespół podskoczył piszcząc, a resztę można zobaczyć na chaotycznych widei, kręconych przez Wero w drodze na scenę. Po przemowie Davida Haddy na podium, toastach na backstage z wszystkimi laureatami i wywiadach, zespół „The Zweiflers” został zaprowadzony na bankiet na plaży Cannes.
Lenny Altaras ubrany w MSBHV, Wero w Jana Chodorowicza i Roberta Kutę. Ekipa, obsada, inni laureaci zebrali się na ekskluzywnej imprezie kończącej festiwal, by świętować, jeść ostrygi, tańczyć i rozmawiać. Z kim? Przede wszystkim z przyszłymi partnerami biznesowymi kolejnego sezonu oraz globalnej dystrybucji, ponieważ jak jednogłośnie powiedzieli jurorzy: świat potrzebuje tej historii teraz.

Antysemityzm w Europie

„Jesteśmy świadomi tego, co się dzieje” – zaczyna Wero Rodowicz, która wspólnie z zespołem przeszła przez doświadczenie realizacji drugiego sezonu serialu dokumentalnego „Friday Night Jews”, które w pewnym sensie przygotowało ich na potencjalne trudności związane z realizacją serialu o współczesnych Żydach. Od samego początku produkcji było odradzane udostępnianie materiałów w mediach społecznościowych, w obawie przed różnego rodzaju atakami i hejtem. Zwłaszcza, że podczas castingów Lizie Stutzky, znanej z „authentic casting”, udało sie zbudować fenomenalną obsadę składająca sie głównie ze światowej sławy gwiazd pochodzenia żydowskiego.
Zrozumienie tego rodzaju fizycznego i psychicznego zagrożenia w Niemczech jest dla nich oczywiste, podobnie jak obecność policji przed szkołami żydowskimi. Z tego powodu Wero, Warszawianka pochodzenia żydowskiego, podsumowuje:
„Chcemy pokazać, że wszyscy jesteśmy ludźmi i budować mosty między społecznościami. To dzięki kulturze opowiedzianej z perspektywy okupowanych i marginalizowanych, potrafimy szybciej koić ból ran pozostawionych przez wojny”.
To właśnie ten duch otwartości, empatii i gotowości do dialogu stanowi sedno przesłania ich projektu. Serial stara się wzmacniać empatię we wszystkich kierunkach, pokazywać jak uniwersalne są historie poligeneracyjnych rodzin, radzenie sobie z ich traumami poprzez poczucie humoru. Dzięki projektom takim jak ten, poprzez wysokiego poziomu rozrywkę, możemy przyczyniać się do budowy lepszego, bardziej zrozumiałego świata.
tekst: Julia Kozłowska
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

AI przepowiada czy będziemy bogaci. Nowy algorytm szokuje

AI przepowiada czy będziemy bogaci. Nowy algorytm szokuje

Według nowego badania teksty piosenek są coraz prostsze, powtarzalne i agresywne

Według nowego badania teksty piosenek są coraz prostsze, powtarzalne i agresywne

Shakira: Film „Barbie” pozbawia mężczyzn męskości. Jej synowie go nienawidzą

Shakira: Film „Barbie” pozbawia mężczyzn męskości. Jej synowie go nienawidzą

Colin Farrell jako kultowy „Pingwin” w nowym serialu z universum Batmana [WIDEO]

Colin Farrell jako kultowy „Pingwin” w nowym serialu z universum Batmana [WIDEO]

Według nowego badania ponad 60 proc. Polaków chce 4-dniowego tygodnia pracy

Według nowego badania ponad 60 proc. Polaków chce 4-dniowego tygodnia pracy

Office siren – nowy, viralowy trend na TikToku. „Business casual dla gorących dziewczyn”

Office siren – nowy, viralowy trend na TikToku. „Business casual dla gorących dziewczyn”

Polecane

AI przepowiada czy będziemy bogaci. Nowy algorytm szokuje

AI przepowiada czy będziemy bogaci. Nowy algorytm szokuje

Według nowego badania teksty piosenek są coraz prostsze, powtarzalne i agresywne

Według nowego badania teksty piosenek są coraz prostsze, powtarzalne i agresywne

Shakira: Film „Barbie” pozbawia mężczyzn męskości. Jej synowie go nienawidzą

Shakira: Film „Barbie” pozbawia mężczyzn męskości. Jej synowie go nienawidzą

Colin Farrell jako kultowy „Pingwin” w nowym serialu z universum Batmana [WIDEO]

Colin Farrell jako kultowy „Pingwin” w nowym serialu z universum Batmana [WIDEO]

Według nowego badania ponad 60 proc. Polaków chce 4-dniowego tygodnia pracy

Według nowego badania ponad 60 proc. Polaków chce 4-dniowego tygodnia pracy

Office siren – nowy, viralowy trend na TikToku. „Business casual dla gorących dziewczyn”

Office siren – nowy, viralowy trend na TikToku. „Business casual dla gorących dziewczyn”