Romans mody z technologią. Pierwsza polska marka tworzy ubrania cyfrowe
16-04-2021

Nueno to pierwsza na polskim rynku marka ubrań cyfrowych i digital fashion house. „Szyją” ubrania, których nie można dotknąć i przeprowadzili sesję zdjęciową z nieistniejącymi fizycznie stylizacjami. Jeśli moda cyfrowa to dla Was nowy temat, koniecznie zapoznajcie się z ich twórczością.

Moda przyszłości

W czasie pandemii świat mody zaczął chętniej eksperymentować z digitalem, a efektem tych działań są m.in. lookbooki prezentowane w rozszerzonej rzeczywistości oraz projektowanie wirtualnych ubrań. Nowe rozwiązania wykorzystujące cyfrowe stylizacje znalazły już swoje miejsce także w sesjach okładkowych pism modowych, takich jak „Vogue Taiwan” czy „L’officiell Ukraina”. Co więcej, digital fashion niesie ze sobą duży potencjał również w obszarze gamingu i reklamy.

Nie tak dawno pisaliśmy o kolekcji ubrań, które „ożywają” za sprawą filtrów na Instagramie. Teraz prezentujemy modę, która została niemal całkowicie zdigitalizowana. Marka Nueno zrodziła się z inspiracji tematem digital fashion i współpracy duetu Adrian Hołota i Małgorzata Kudła, którzy są założycielami studia deweloperskiego Panowie Programiści. 

Jak sfotografować produkt, który nie istnieje? 

Pierwszy projekt marki Nueno zakładał zaprojektowanie i „uszycie” dwóch płaszczy z cyfrowych tkanin i zaprezentowanie ich w sesji zdjęciowej. Digital fashion nie można dotknąć, ani przymierzyć, ale można za to ubrać w nie swoje zdjęcie. 

Produkty Nueno powstają w wirtualnej rzeczywistości, jednak w oparciu o tradycyjny proces projektowania i szycia odzieży, w którym wykorzystuje się formy i wykroje. Każdy etap produkcji został odzwierciedlony w cyfrowym programie graficznym dla projektantów mody. Prawdziwe tkaniny zamieniono na ich wirtualne odpowiedniki, a na przymiarki zamiast modelek zaproszono awatary. 

Fotograf Tomasz Drzewiński i modelka Ela Kawka musieli zmierzyć się z pracą na planie zdjęciowym bez użycia fizycznych produktów. Modelka pozowała w dopasowanym body, na które dopiero w procesie postprodukcji naniesiono cyfrowo uszyte płaszcze.

Kurs na rozwój 

Marka Nueno aktualnie pracuje nad wprowadzeniem swoich projektów do międzynarodowych marketplace’ów dedykowanych modzie cyfrowej i NFT oraz stworzeniem linii ubrań hybrydowych. Jednocześnie twórcy mają nadzieję inspirować marki modowe do eksperymentowania z technologią i rozwijają działalność partnera technologicznego pod nazwą Nueno Lab.

Z ciekawością będziemy obserwować kolejne kroki Nueno oraz rozwój mody cyfrowej w Polsce i zachęcamy was do tego samego. Ten sektor rozwija się niezwykle dynamicznie, a przecież szkoda by było zostać w tyle.

/tekst: Greta Wolny/

udostępnij