Polscy projektanci z DOOM 3K połączyli modę z technologią rozszerzonej rzeczywistości
14-04-2021

Marka DOOM 3K w kolaboracji z artystą Rafałem Dominikiem i programistą AR Rafałem Śliwczyńskim stworzyła edycję ubrań Augmented Reality. To koszulki i bluzy z nadrukami cyfrowymi, które „ożywają" dzięki custom filtrom na Instagramie. Dzięki nim możecie zrobić selfie w lustrze z grafiką „wyskakującą" z brzucha niczym Alien Ridleya Scotta lub obejrzeć animowany model 3D w podglądzie 360° w czasie rzeczywistym!

Eksperymantalny retrofuturyzm

Jeśli nie słyszeliście o marce DOOM 3K to jest to dobry moment, żeby nadrobić zaległości. Założycielami są Sylwia Rochala i Michał Niechaj. Tworzą ubrania eksperymentalne, neutralne genderowo, a ich kolekcje inspirowane są maszynami i analogowym retrofuturyzmem.

Na ich koncie jest już kilka nagród w konkursie Instytutu Adama Mickiewicza za promocję polskiego wzornictwa za granicą, publikacje w wielu polskich i zagranicznych magazynach modowych, a także udział w tokijskim tygodniu mody. Marka tworzy też kostiumy do spektakli i performansów. 

Estetyka DOOM 3K świadomie ociera się o zły gust, przeciwstawia się trendom i czerpie z dorobku świata gier sci-fi (DOOM), komiksu (Dr Doom) oraz muzyki (twórczość crust punkowego zespołu DOOM i rapera MF Dooma). Ważnym elementem działalności marki jest to, że ubrania DOOM 3K są produkowane lokalnie i w duchu eco friendly, z nadwyżek dobrej jakości materiałów.  

Współpraca między lokalnymi artystami 

Ubrania z grafiką „Scorpionking” to kontynuacja kolaboracji z Rafałem Dominikiem, której pierwszym efektem była kolekcja z plakatami i „figurkami do spalenia” nazwanymi „SheWolf”.  

Już przy tej kolekcji pojawiło się (w formie map/planszy/ legend – niczym w grze RPG) całe uniwersum, a nawet bestiarium postaci, które ukazały się jako świece zapachowe, innym razem jako animowane modele 3D, a teraz jako custom filtry AR na Instagramie. 

– „Często mówi się o intymnej relacji jaką mamy z modą, dlatego chcieliśmy poruszyć więcej zmysłów niż wzrok i dotyk, choćby jak zapach. Zapalić żywy ogień świec, ale i animowany ogień na „żywych ubraniach”. Jest takie modne stwierdzenie „wchodzić w relacje”. Na naszych instagramowych relacjach Doomersi mogą, dzięki poszerzonej rzeczywistości, naprawdę wejść w relację ze swoim ubraniem” – stwierdzili założyciele marki Sylwia Rochala i Michał Niechaj.

Ubrania będące efektem tej ciekawej kolaboracji są pakowane w ekologiczne pudełka stemplowane przez artystę z kompletem autorskich grafik i naklejek. Zobaczcie jak kolekcja prezentuje się na Weronice Wood, w obiektywie Agaty Wrońskiej, a następnie obejrzyjcie, jak ubrania „ożywają” po zastosowaniu technologii AR.

/tekst: Greta Wolny/

udostępnij