Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
PlacKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Świat

Stylizowana na horror reklama IKEA zwraca uwagę na ważny problem społeczny

26-11-2020
Stylizowana na horror reklama IKEA zwraca uwagę na ważny problem społecznyStylizowana na horror reklama IKEA zwraca uwagę na ważny problem społeczny
fot. YouTube
Zgodnie z ustaleniami naukowców z Uniwersytetu Carnegie Mellon jest tylko jedna książka w historii, której nakład przebił Biblię – chodzi o katalog IKEA, któego 200 milionów kopii krąży każdego roku po świecie. Szwedzki gigant meblowy coraz częściej wykorzystuje swoje ponadprzeciętne zasięgi, żeby pod pretekstem mieszczącym się w granicach jej działalności, zabierać głos w sprawach społecznych. Za pomocą kreatywnych kampanii wspiera na przykład społeczność LGBT+ – aktywnie działa w walce o równość, bo przecież produkty marki mają być przeznaczone dla każdego. Poza meblami, IKEA chce wnosić do naszych domów ciepło, którego tak często im brakuje.

Horror czy reklama?

Tym razem IKEA idzie o krok dalej, pokazując nam reklamę mroczną, przerażającą i skłaniającą do refleksji. Jej tematem stał się problem, o którym wciąż mało się mówi, a który w czasie lockdownu urósł do dramatycznej w skutkach skali. Problem, przez który nawet najprzytulniej urządzony dom staje się polem walki. Mowa oczywiście o przemocy domowej.
Utrzymana w ciemnych kolorach reklama przedstawia bohaterkę, która – jak w horrorze – żyje w nieustannym strachu. Najzwyklejsze przedmioty stają się bronią w ręku niewidocznej dla nas z początku siły. Trzaskające drzwi, uderzające w kobietę przedmioty, koc zdzierany z jej ramion, rozbite naczynia. Całość jest ogromnie sugestywna i przyprawia o dreszcze.

Lockdown pod jednym dachem z oprawcą

„– „Przemoc domowa jest prawdziwa, nawet jeśli nie zawsze jest widoczna” tak reklamę podsumowała IKEA.
Sytuacja jest o tyle poważna, że w czasie pandemii wiele osób zostało skazanych na spędzanie w domu niemal całego swojego czasu – w dodatku często w towarzystwie autora przemocy. Trudna sytuacja wzmocniła agresję wielu, stąd osoby, które wcześniej nie wykazywały do niej skrajnych skłonności, mogły stać się oprawcami. Niepokój związany z nową sytuacją, często utratą pracy i problemami finansowymi, niejednokrotnie wyciąga z nas najgorsze instynkty. Dla osób dotkniętych przemocą domową mieszkanie przestaje być wówczas azylem – jest raczej jak zamknięcie w klatce z dzikim, niebezpiecznym zwierzęciem.
Krótka reklama dedykowana rynkowi czeskiemu wywołała tak wielkie wrażenie, że z powodzeniem mogłaby stać się globalną kampanią. Spot produkcji Bistro Films został stworzony przez agencję kreatywną Triad Advertising.
/tekst: Dominika Trębacz/
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

Kolejny duży krok firmy IKEA w stronę ekologii – program odsprzedaży mebli ruszy już w listopadzie

Kolejny duży krok firmy IKEA w stronę ekologii – program odsprzedaży mebli ruszy już w listopadzie

IKEA opublikowała archiwalne katalogi i pokazała, jak zmieniał się nasz gust od lat pięćdziesiątych

IKEA opublikowała archiwalne katalogi i pokazała, jak zmieniał się nasz gust od lat pięćdziesiątych

IKEA i LEGO łączą siły. Efekt powinien zadowolić i dzieci, i ich rodziców

IKEA i LEGO łączą siły. Efekt powinien zadowolić i dzieci, i ich rodziców

IKEA wypuściła swoją pierwszą oficjalną kolekcję ubrań

IKEA wypuściła swoją pierwszą oficjalną kolekcję ubrań

Mieszkanie przyszłości IKEA stanęło w Szczecinie. Jest samowystarczalne i wypełnione roślinami

Mieszkanie przyszłości IKEA stanęło w Szczecinie. Jest samowystarczalne i wypełnione roślinami

Polecane

Kolejny duży krok firmy IKEA w stronę ekologii – program odsprzedaży mebli ruszy już w listopadzie

Kolejny duży krok firmy IKEA w stronę ekologii – program odsprzedaży mebli ruszy już w listopadzie

IKEA opublikowała archiwalne katalogi i pokazała, jak zmieniał się nasz gust od lat pięćdziesiątych

IKEA opublikowała archiwalne katalogi i pokazała, jak zmieniał się nasz gust od lat pięćdziesiątych

IKEA i LEGO łączą siły. Efekt powinien zadowolić i dzieci, i ich rodziców

IKEA i LEGO łączą siły. Efekt powinien zadowolić i dzieci, i ich rodziców

IKEA wypuściła swoją pierwszą oficjalną kolekcję ubrań

IKEA wypuściła swoją pierwszą oficjalną kolekcję ubrań

Mieszkanie przyszłości IKEA stanęło w Szczecinie. Jest samowystarczalne i wypełnione roślinami

Mieszkanie przyszłości IKEA stanęło w Szczecinie. Jest samowystarczalne i wypełnione roślinami