Pieniądze, kłamstwo i honor. Irański „Bohater” w polemice dobra i zła [RECENZJA]
03-11-2022
Asghar Farhadi, dwukrotny zdobywca Oscara za najlepsze produkcje nieanglojęzyczne, powraca do kina z kolejną historią o społecznych zależnościach i wyborach bohaterów. Reżyser prezentuje widzom gorzką refleksję na temat irańskiego systemu karnego, wskazując na mechanizmy jego zbieżności z rzeczywistością medialną. Nagrodzony Grand Prix na festiwalu w Cannes „Bohater”, to produkcja bogata w osobiste przemyślenia nad życiową powinnością i polityczne obserwacje irańskiego twórcy.
Asghar Farhadi od lat tworzy barwną charakterystykę psychologiczną swoich postaci, dając tym samym punkt wyjścia do dyskusji na temat motywów ich działań. W oscarowych produkcjach, takich jak „Klient” czy „Rozstanie”, reżyser dotyka problemów kulturowych sprzeczności, skomplikowanych stosunków społecznych w Iranie i rozbieżności między prawdą a kłamstwem. Dla Farhadi, „Bohater” to niewątpliwie nowe wyzwanie, w którym tytułowe „bohaterstwo” mierzy się z chęcią wypełnienia dobrego uczynku, prowadzącego ostatecznie do nieuczciwych intencji.

udostępnij