50 twarzy seksizmu. OLX radzi kobietom: miejcie „JAJA”

Autor: Zuzanna Gralewicz
09-03-2020
50 twarzy seksizmu. OLX radzi kobietom: miejcie „JAJA”
Screenshot ze spotu: „Niezawodny sposób na karierę i sukces. Hit! One znalazły sposób na szybki awans i podwyżkę. Zobacz jaki! [wideo]”
Serwis ogłoszeniowy należący do medialno-technologicznej grupy Naspers wypuścił spot z okazji dnia kobiet. Wystąpiły w nim znane osobistości publiczne: Olga Bołądź, Olga Kalicka, Katarzyna Pakosińska, Paulina Mikuła i Agnieszka Rylik. Cel? Kampania społeczna, która zwróci uwagę na nierówności płac, szklany sufit i stereotypy. Efekt? Oceńcie sami.

Internetowi eksperci w natarciu

Spot „Niezawodny sposób na karierę i sukces. Hit! One znalazły sposób na szybki awans i podwyżkę. Zobacz jaki! [wideo]” się już viralem, a przez to dotarł również do tych internautów, którzy ostatnią dekadę przesiedzieli pod kamieniem. Pod filmem opublikowanym na profilu OLX posypały się nieprzychylne komentarze – autorzy większości z nich za cel postawili sobie przekonanie opinii publicznej, że według ich „ekspertyzy” problemu nie ma, a kobiety same są sobie winne, że płaci się im mniej.
To seksizm, czyli przekonania, które utrzymują społeczne nierówności między kobietami i mężczyznami. Reakcje Polaków – w większości mężczyzn, ale również kobiet – można łatwo podzielić na kilka kategorii. Pierwszą z nich jest tzw. „seksizm współczesny” – to przekonanie, że zmiany społeczne przyczyniły się do zmniejszenia dyskryminacji ze względu na płeć w wystarczającym stopniu i nie jest to już realny problem społeczny. Osoby, które wyznają taki światopogląd są skłonne uważać feministki walczące o podstawowe prawa kobiet za „nieracjonalne”, „awanturnicze” i „głupie”, a równocześnie w wątpliwość poddawać statystyki naukowe, które niezgodne są z ich arbitralnymi przekonaniami.
Wiele osób w komentarzach zaprezentowało też tzw. „seksizm życzliwy”, czyli wiarę w biologiczne zróżnicowanie płci i odpowiadające mu inne „miejsce kobiet w społeczeństwie”, „opiekuńczą rolę mężczyzny wobec kobiety”.
Seksizm wiąże się zusprawiedliwianiem przemocy seksualnej, wiarą w mity na temat gwałtu (np. w to, że ofiara musiała sama tego chcieć, jeśli została zgwałcona) oraz z tolerancją przemocy domowej. Można śmiało powiedzieć, że internauci się nie popisali – co tylko pokazuje, jak potrzebne są tego typu kampanie w mediach masowych.

O ważnej kwestii „z jajem”?

Spot OLX „Niezawodny sposób na karierę i sukces. Hit! One znalazły sposób na szybki awans i podwyżkę. Zobacz jaki! [wideo]” to parodia telewizyjnych i internetowych reklam. Humor jednym może się podobać, innym nie. Kampania z zamierzenia ma być przewrotna, a do tego przytacza mrożące krew w żyłach statystki i niesie ważne przesłanie. Swoim nazwiskiem sygnowały ją znane aktorki i prezenterki telewizyjne: Olga Bołądź, Olga Kalicka, Katarzyna Pakosińska i Paulina Mikuła oraz mistrzyni świata w boksie zawodowym, posiadaczka dwóch pasów federacji WIBF i WIBO – Agnieszka Rylik.
Polki zarabiają ok. 18,5 proc.mniej od mężczyzn. To tak jakby pracowały za darmo przez 68 dni w roku – czyli do 8 marca. I jak się z tym czujecie w dzień kobiet?” – pyta Olga Bołądź.
To ważny i trudny temat. Na ostatnim Kongresie Kobiet ujawniono, że tak zwany „gap payment” wynosi w naszym kraju już 20 proc. Na uniwersytetach uczy się więcej studentek niż studentów – kobiety są statystycznie lepiej wykształcone i mają wyższe kompetencje.A jednak 85 proc. wskazuje, że w ich firmach najwyższe stanowiska zajmują mężczyźni.Dlaczego tak jest? To przez tradycję dyskryminacji płciowej, od której staramy się uwolnić dopiero od niedawna.
Przed nami długa droga – w wielu firmach ignoruje się fakt, że kobiety zarabiają mniej, przemilcza się mobbing – za to za normalne uznaje pytania o stan cywilny i „plany założenia rodziny”, kierowane do kandydatki na dane stanowisko. Kampania „Niezawodny sposób na karierę i sukces” jest ważna i potrzebna. Co mogło pójść nie tak?

Miało być pięknie, wyszło jak zwykle

Cel był szczytny, a pomysł przewrotny. Jedyny szkopuł w tym, że internauci szybko wyśledzili zarząd OLX-a – w jego skład wchodzą: Marcin Urbańczyk, Adam Kwieciński i Maciej Górski. Tak, dobrze widzicie, nie ma tam ani jednej kobiety. Czy rok 2020 przejdzie do historii jako ten, kiedywszystkie firmy zaczęły udawać, że mają jakąś szczytną ideologię?Najprawdopodobniej.
„Udział kobiet w strukturach zarządzających Grupy OLX jest wysoki. Odzwierciedla strukturę zatrudnienia i wynosi 40 proc. Podobnie na stanowiskach menedżerskich. Struktura zatrudnienia ze względu na płeć nie pokrywa się ze średnią w sektorze technologicznym w Polsce (przeciętnie struktura zatrudnienia to 85 proc. mężczyzn i 15 proc. kobiet), a to oznacza, że w OLX dość wysoka.
Główny przekaz kampanii to równość płci w miejscu pracy. Kobieta i mężczyzna mający te same kwalifikacje powinni zarabiać równo. Równość powinna dotyczyć także innych sytuacji w życiu zawodowym kobiet. Oprócz luki płacowej także awansu, rozwoju zawodowego, powierzonych zadań i odpowiedzialności. W OLX wynagrodzenie dla kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach jest jednakowe. Grupa OLX jako pracodawca nie różnicuje wynagrodzeń pod względem płci, a jedynie doświadczenia, indywidualnych osiągnięć i realizacji powierzonych i jasno określonych zadań. Proces ewaluacji jest jawny, przejrzysty, a jego zasady znane są pracownikowi. Awans w strukturach grupy OLX jest możliwy w takim samym tempie dla osób pracujących na tych samych stanowiskach, niezależnie od płci. Nie ma średniej awansów, jako takiej wyliczonej dla płci, ale szanse są takie same. Awans zależy od ambicji, zaangażowania i współpracy z menadżerem i HRem” – komentuje sprawę Magda Łukasiuk, PR manager z agencji 180heartbeats + JUNG v MATT, która obsługuje OLX.
FacebookInstagramTikTokX