Moda na wybory – jak znani twórcy przekonują o wartości głosowania?

Autor: Agnieszka Sielańczyk
13-10-20233 min czytania
Moda na wybory – jak znani twórcy przekonują o wartości głosowania?
fot. IG @karolradziszewski / @cielecka_magda.official
Artyści, celebryci, influencerzy, aktywiści. W kampanię frekwencyjną włączyło się mnóstwo znanych nazwisk. Hasła są różne, cel jest jeden – zachęcić do oddania głosu w niedzielnych wyborach.
Głosowanie jest podstawowym prawem obywatelskim, jednak jak wykazują dane, młodzi ludzie nieczęsto decydują się, by z niego skorzystać. Ostatnie wybory parlamentarne pokazały, że frekwencja wyborcza wśród osób w wieku 18-29 lat wynosiła jedynie 46,4%, co stanowi mniej niż połowę tej grupy demograficznej. Walka o zaangażowanie i głosy młodzieży stała się tym samym kluczowym elementem w obecnej strategii wielu kampanii wyborczych.

Młodzi do urn

Brzmi nieco creepy, ale zapada w pamięć. Kilka haseł profrekwencyjnych to naprawdę dobra robota. Pojawiły się także spoty, plakaty i oczywiście wypowiedzi w social mediach.
W związku z nadchodzącymi wyborami fundacja Anji Rubik przygotowała trzy krótkie spoty, które mają zachęcić Polaków do głosowania. Jak przystało na SEXEDPL, jest humorystycznie, bezpretensjonalnie i w punkt.
Kolejna udana akcja to Przebudzenie 2023, która zachęcić ma młodych ludzi do wzięcia udziału w najbliższych wyborach parlamentarnych. Pomysłodawczynią akcji jest Iga Lis, która zaprosiła do współpracy wiele znanych postaci ze świata muzyki, filmu, sztuki i sportu. W spocie promującym akcję można zobaczyć Dawida Podsiadły, Jakuba Gierszała, Sandrę Drzymalską, Young Leosię, Szczyla i oczywiście Taco Hemingwaya. Jest także jedno puste miejsce – to, czeka na Ciebie.
Pod koniec września ruszyła apolityczna akcja „Kobiety na wybory”, zachęcająca kobiety do aktywnego uczestnictwa w wyborach. Zaangażowały się w nią popularne Polki takie jak Anja Rubik, Julia Wieniawa, Young Leosia czy Maja Ostaszewska. W październiku natomiast ukazał się dosadny spot inicjatywy Wschód, czyli ruchu odważnych osób, które nie boją się konfrontować polityków z rzeczywistością. Widzimy w nim przedstawicielki różnych grup społecznych — żony, młode matki, nauczycielki, opiekunki osób z niepełnosprawnościami czy osoby należące do społeczności LGBT+. W tle słyszymy obrzydliwe wypowiedzi polityków, wygłaszane na przestrzeni na ostatnich lat.
W kampanię frekwencyjną włączyli się również indywidualnie na swoich profilach artyści, dziennikarze i influencerzy. Wśród nich znalazł się Robert Makłowicz, który wystosował wzruszający apel. Zwrócił się w nim przede wszystkim do młodych ludzi, odwiedzających jego profil.
Proszę, byście poszli. Nawet, jeśli polska polityka wydaje się wam dziaderska powiedział w nagraniu na Instagramie.
O tym, że wartością jest samo pójście na wybory przekonuje Karol Radziszewski – artysta malarz, performer, autor fotografii i filmów wideo, a także projektów interdyscyplinarnych oraz murali. Radziszewski otwarcie mówi na kogo głosował w ubiegłych wyborach i na kogo zagłosuje w nadchodzących, zaznaczając jednocześnie, że każdy tę decyzję powinien podjąć zgodnie z własnymi przekonaniami.
Do grona artystów zachęcających do głosowania w wyborach, dołączyła tradycyjnie Magdalena Cielecka. Aktorka wielokrotnie wypowiadała się na temat polskiej polityki, podrkreślając, że najważniejsze dla niej jest życie w wolnym, europejskim kraju. Na czarno-białym zdjęciu na Instagramie Cielecka pokazuje środkowy palec z czarnym lakierem na paznokciu.
Czy starania o głosy najmłodszej grupy wyborców okażą się skuteczne, przekonamy się niebawem. Jako redakcja, włączamy się w działania profrekwencyjne i zachęcamy Was do udziału w niedzielnych wyborach. Pamiętajmy, że wybieramy przyszłość nas wszystkich.
FacebookInstagramTikTokX