Nowy projekt SEXEDPL składa się z dwóch filmów inspirowanych baśniami: „Śpiącą królewną” i „Kopciuszkiem”. W spotach pojawiają się znani aktorzy: Mateusz Damięcki („Furioza”, „Kochaj i tańcz”) oraz Eryk Kulm („Chopin, Chopin!”, „Filip”). Obaj wcielali się już w role amantów, dlatego ich wizerunek kontrastuje z językiem przemocy, który często słyszą kobiety.
„Urodziłem się w latach 80., wtedy na porządku dziennym były chamskie odzywki robotników wobec przechodzących ulicą dziewcząt, gwizdy i nieprzyzwoite gesty facetów stojących pod sklepem pod adresem kobiet. Czasy się zmieniły. A problem został. Panowie, żarty na bok. Szacunek przede wszystkim. Kobiety muszą przestać czuć się przez Was niekomfortowo i niebezpiecznie”, tłumaczy Mateusz Damięcki
Centralnym elementem kampanii „Księcia z bajki się zachciało?!” jest podkreślenie dostępu do Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL, działającej dzięki wsparciu partnera strategicznego – Uber Polska. Linia oferuje anonimową i bezpłatną pomoc psychologiczną, od poniedziałku do niedzieli w godzinach 10–22.
„Dane z naszego wspólnego raportu jasno pokazują, że przemoc seksualna zaczyna się dużo wcześniej, niż wielu osobom się wydaje — od ‘żartów’, komentarzy czy niechcianych wiadomości. Dlatego od lat wspieramy realne rozwiązania, które zwiększają bezpieczeństwo kobiet. Wspierając Antyprzemocową Linię Pomocy SEXEDPL chcemy dać wszystkim przestrzeń do rozmowy i realnego wsparcia lub impuls do refleksji i zmiany zachowań”, mówi Iwona Kruk, rzeczniczka prasowa Uber Polska
Projekt ma dwa równoległe cele:
Uświadomić mężczyznom, że to, co dotąd uważali za żarty, może być przemocą.
Dać kobietom narzędzia i język, które pozwalają nazwać swoje doświadczenia i powiedzieć: to, czego doświadczam, nie jest normalne — to jest przemoc.
Za strategię i kreację kampanii odpowiada agencja Brain. Spoty wyreżyserował Sebastian Pańczyk, jeden z najbardziej oryginalnych twórców polskiej branży muzycznej i reklamowej, wielokrotnie nagradzany zarówno za teledyski (dla m.in. Dawida Podsiadło), jak i filmy (musical „Północ/Południe” Quebonafide). Zdjęcia zrealizowane przez Papaya Films powstały w Pałacu w Otwocku Wielkim, którego wnętrza w naturalny sposób podkreśliły baśniową konwencję.
1 na 3 mężczyzn nie uznaje seksistowskich komentarzy za nadużycie seksualne
Spoty są odpowiedzią na wnioski z raportu„Imprezowa mapa Polski”, przygotowanego na zlecenie SEXEDPL i Uber Polska. Badanie pokazało skalę problemu: ● Aż 56% kobiet zetknęło się z seksualnymi komentarzami i “żartami” ze strony mężczyzn,
● Ale 1 na 3 mężczyzn nie uznaje seksistowskich komentarzy za nadużycie seksualne,
● A 1 na 4 mężczyzn nie postrzega niechcianego obnażania się jako przemocy seksualnej.
TikTok i Antyprzemocowa Linia Pomocy SEXEDPL ze wsparciem dla osób doświadczających przemocy
Dziś przemoc seksualna często przenosi się do sieci. To, co kiedyś było wulgarnym komentarzem na ulicy, dziś kobiety częściej spotykają w mediach społecznościowych, wiadomościach czy aplikacjach randkowych. Internet daje anonimowość, a tym samym — większą śmiałość do przemocy. Ale to jednocześnie przestrzeń, w której możemy realnie reagować i walczyć z przemocą.
TikTok, partner komunikacyjny Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL uwrażliwia użytkowników na ten problem, a jednocześnie oferuje możliwość natychmiastowego znalezienia pomocy. Wpisanie słów związanych z przemocą seksualną czy molestowaniem powoduje, że użytkownikowi wyświetla się odpowiedni komunikat oraz informacja o Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL.
Zaktualizowana baza słów kluczowych i popularnych zwrotów powstała przy współpracy z SEXEDPL a wprowadzone rozwiązanie będzie na stałe widoczne w aplikacji.
TikTok przekazał również środki na promocję kampanii w serwisie, by tak spoty kampanijne, jak i treści edukacyjne, które powstaną na profilu SEXEDPL dotarły do jak najszerszej grupy odbiorców.
„Nie ma zgody na jakąkolwiek formę przemocy na TikToku, niezależnie od tego, czy to mowa nienawiści, nienawistne i przemocowe zachowania czy ideologie. Aktywnie rozwijamy nasze narzędzia i polityki w tym zakresie, ale takie okazje jak coroczne 16 dni [...] traktujemy jako moment szczególnego podkreślenia, że TikTok może się rozwijać tylko dzięki swojej różnorodnej społeczności”, mówi Łukasz Gabler, Public Policy Manager for CEE in TikTok
Antyprzemocowa Linia Pomocy SEXEDPL 720 720 020 (10–22, codziennie).