Horror spod kobiecej ręki: „Watcher” i inne tytuły, których nie zapomnisz

14-07-2025
Horror spod kobiecej ręki: „Watcher” i inne tytuły, których nie zapomnisz
fot. materiały prasowe „Near Dark”
W serwisie Creepy Catalog ukazał się przegląd ponad 100 horrorów wyreżyserowanych przez kobiety. Numerem jeden tego zestawienia został „Watcher”, debiut reżyserki Chloe Okuno, który aktualnie można obejrzeć na Netflixie.
Choć pojęcie „najlepszy horror” jest zawsze subiektywne, Creepy Catalog postanowił wyłonić te spośród wszystkich tytułów, które szczególnie wyróżniają się na tle kina grozy stworzonego przez kobiety.
tekst: Julia Jankowska
1/10
Watcher (2022) – reż. Chloe Okuno
„Watcher” to psychologiczny thriller z elementami horroru, który rozgrywa się w Bukareszcie. Julia, w którą wciela się Maika Monroe, przeprowadza się do rumuńskiej stolicy razem ze swoim chłopakiem. Szybko jednak okazuje się, że zamiast zaplanowanego wspólnego życia, kobieta zostaje pozostawiona sama sobie- obcy język, brak zajęć i poczucie izolacji. Wkrótce Julia zaczyna podejrzewać, że jest obserwowana przez sąsiada z naprzeciwka. Jej intuicja i lęk zostają jednak zignorowane przez jej otoczenie. Wtedy pojawia się szersze zagrożenie- seryjny morderca, znany jako „Pająk”, grasuje w mieście.
The Substance (2024) – reż. Coralie Fargeat
Elisabeth Sparkle, dojrzała gwiazda telewizji fitness, traci pracę w dniu swoich 50. urodzin na rzecz młodszej rywalki. W akcie desperacji przyjmuje tajemniczy lek oferowany przez nieznaną firmę, który pozwoli jej stworzyć młodszą wersję siebie- Sue. Nowa postać szybko zyskuje popularność i zastępuję Elisabeth w roli prowadzącej programu sportowego. Jednak z czasem Sue zaczyna się buntować, a lek wywołuje niepokojące skutki uboczne.
Raw (2016) – reż. Julia Ducournau
Justine pochodzi z rodziny weterynarzy i wegetarian, sama oprócz tego uchodzi za wyjątkowo zdolną nastolatkę. Rozpoczynając studia, trafia do świata pełnego brutalnych rytuałów i pokus, łamiąc po raz pierwszy zasady domu. Kiedy spożywa surowe mięso, nie tylko zwierzęce, uruchamia w sobie niepokające przemiany i prowadzi do mrocznej strony własnej natury.
Trouble Every Day (2001) – reż. Claire Denis
Shane i June spędzają miesiąc miodowy w Paryżu, próbując rozpocząć nowe życie jako małżeństwo. Mimo pozornej sielanki Shane regularnie odwiedza tajemniczą klinikę badającą granice ludzkiego pożądania. Tam odnajduje lekarza, którego żona zmaga się z tą samą przypadłością co on - jej stan jest tak niebezpieczny, że mąż trzyma ją zamkniętą w domu. Spotkanie z tą kobietą prowadzi do dramatycznych konsekwencji dla Shane’a.
American Psycho (2000) – reż. Mary Harron
Patrick Bateman, młody i odnoszący sukcesy biznesmen z Nowego Jorku lat 80., pracuje w firmie swojego ojca na Wall Street. Na pierwszy rzut oka to typowy yuppie, skupiony na luksusie i wizerunku. W rzeczywistości skrywa jednak mroczne fantazje o przemocy i morderstwach. Z czasem jego psychika zaczyna się rozpadać, a granica między pozorami a rzeczywistością zaciera się coraz bardziej.
Saint Maud (2020) – reż. Rose Glass
Maud, była imprezowiczka, która po traumatycznym wydarzeniu oddała się religii, zostaje opiekunką ciężko chorej artystki. Przekonana, że musi ocalić jej duszę, zaczyna coraz bardziej zatracać się w swojej wierze. Jej fanatyzm prowadzi ją na granicę obłędu. Film to ceniony psychologiczny horror i debiut reżyserski Rose Glass.
Fresh (2022) – reż. Mimi Cave
Noa, zmęczona nieudanymi randkami z aplikacji, poznaje w sklepie charyzmatycznego Steve’a i postanawia dać mu szansę. Po udanej pierwszej randce szybko się zaurocza i zgadza na wspólny wyjazd za miasto. Tam odkrywa, że mężczyzna skrywa mroczną tajemnicę i ma bardzo osobliwe upodobania. Z pozoru romantyczna znajomość zamienia się w walkę o przetrwanie.
Near Dark (1987) – reż. Kathryn Bigelow
Historia o wampirach- Caleb, chłopak z prowincji zostaje ugryziony przez tajemniczą Mae i przemienia się w wampira. Wkrótce trafia do wędrownej grupy nocnych wampirów. Ich lider, Jesse, zgadza się go przyjąć, jeśli Caleb zacznie zabijać razem z nimi. Chłopak musi zdecydować, czy podąży ścieżką przemocy, czy odnajdzie w sobie resztki człowieczeństwa
Pet Sematary (1989) – reż. Mary Lambert
Rodzina Louis i Rachel przeprowadza się z dziećmi do spokojnej wioski w Maine. Po śmierci ukochanego kota córki, Louis grzebie zwierzę na dawnym indiańskim cmentarzu. Wkrótce jednak kot wraca, ale jego zachowanie staje się niepokojące. Tajemnicze miejsce okazuje się mieć mroczną historię i niesie niebezpieczne konsekwencje dla rodziny.
Jennifer’s Body (2009) – reż. Karyn Kusama
Jennifer, atrakcyjna licealistka, zostaje opętana przez demona i zaczyna mordować chłopaków, którzy dotąd mogli tylko o niej marzyć. Z pewnej siebie dziewczyny staje się krwiożerczym potworem. Jej przyjaciółka Needy, skromna i żyjąca w jej cieniu, odkrywa prawdę i postanawia ją powstrzymać. Stawką jest życie jej chłopaka oraz innych chłopców z miasteczka.
FacebookInstagramTikTokX