Extinction Rebellion z głośnym apelem podczas Paryskiego Tygodnia Mody. Projektanci dołączają

01-10-2020
Extinction Rebellion z głośnym apelem podczas Paryskiego Tygodnia Mody. Projektanci dołączają
źr. instagram.com/fashion_act_now
Aktywiści ekologiczni z Extinction Rebellion wystosowali list otwarty do branży modowej, wzywając jej społeczność do zmiany swoich działań względem nadmiernej konsumpcji, produkcji i tym samym – destrukcji. List przybiera formę filmu, rozpoczynając globalną kampanię „Fashion Act Now”, która ma być kolejnym krokiem w celu ograniczenia zmian klimatycznych. Czy poskutkuje?
W liście otwartym zacytowano wielu modowych gigantów, między innymi niesamowicie wpływowego w ostatnich latach Virgila Abloha, który skomentował sprawę, trzeba przyznać, w bardzo rozsądny sposób:
To nasze powołanie, by przekształcić branżę w to, czym może być dla ludzi, aby iść naprzód i wykonywać nie próżny, ale humanitarny zawód powiedział projektant.

Modo, działaj TERAZ

Mimo że kampania „Fashion Act Now” nawołuje do zniesienia wszelkich fashion weeków, paradoksalnie została uruchomiona podczas odbywającego się właśnie Paryskiego Tygodnia Mody, który mimo wielu dyskusji wciąż generuje ogrom niepotrzebnych kosztów. Nietrudno wywnioskować, że stojący za kampanią aktywiści wyborem właśnie tej imprezy chcieli przyciągnąć jak największą uwagę do swoich działań.
„Sektor mody i luksusu promuje styl życia i elitarność z dużym udziałem zasobów naturalnych i dwutlenku węgla. Dyrektorzy kreatywni luksusowych marek mają wpływ na najbogatszych ludzi na świecie” – powiedziała aktywistka Clare Farrell.
Osobistości takie jak Marc Jacobs czy Stella McCartney również wyraziły swoją dezaprobatę wobec funkcjonowania branży. Ich wypowiedzi skupiały się głównie na ogromnej nadprodukcji, marnowaniu energii, pieniędzy oraz materiałów. Jacobs przyznał nawet, że nie ma tylu klientów, żeby wszystko się sprzedało.
Wyreżyserowany przez Tessę Edwards i Kailash Bharti listowy film „Fashion Act Now” nakręcono na obszarze popożarowym, zaś jego narratorem jest działacz na rzecz klimatu, pedagog i obrońca zdrowia psychicznego Tori Tsui. Zachęcamy do obejrzenia i zadania sobie pytania: mimo wysiłków, dyskusji i założeń, na ile tak naprawdę branża modowa jest w stanie się zmienić w świecie kapitalizmu? Czy oczekiwania konsumentów rzeczywiście są i pozostaną inne?
/tekst: Joanna Jachoł/
FacebookInstagramTikTokX