Equality Lack – Agata Bogacka w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

02-04-2025
Equality Lack – Agata Bogacka w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
fot. Agata Bogacka, Disagreement 24, 2024.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na wystawę Agaty Bogackiej Equality Lack [Brak równości], która jest kolejną propozycją z cyklu ekspozycji prezentujących twórczość artystów, których prace znajdują się w zbiorach U–jazdowskiego.
Agata Bogacka to polska artystka wizualna, znana z charakterystycznego stylu malarskiego, często wykorzystującego wyraziste, płaskie plamy koloru i uproszczone formy. Jej prace były wystawiane w ważnych polskich instytucjach, takich jak Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie czy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Bogacka zdobyła rozpoznawalność na początku lat 2000. w ramach nurtu „Popelita” w polskiej sztuce współczesnej. Jej twórczość często porusza tematy tożsamości, relacji międzyludzkich i kondycji współczesnego człowieka.
Artystka zwykle tworzy swoje prace w seriach, kontynuowanych czasami nawet przez lata, jak w wypadku Podzielonego widoku, Niezgody, Związku, Obietnic czy Opozycji. Tytuły obrazów odnoszą się do rodzaju kompozycji oraz wzajemnego oddziaływania warstw na płaszczyźnie płótna; są szczególnego rodzaju drogowskazem, nakreślającym kierunek interpretacji dzieł.
Malarstwo jest dla Bogackiej żywym procesem, a obraz jest pewnym wycinkiem tego procesu. Niezależnie od wstępnie nakreślonej koncepcji malowanego obrazu wpływ na jego ostateczny wygląd mają też czynniki zewnętrzne, w mikro i makro skali, od spraw życia codziennego po sytuacje na świecie.
Jestem jak pośrednik między rzeczywistością a ostatecznym obrazem. Chcę reagować, a nie przewidywać powiedziała artystka w jednym z wywiadów.
Istotną rolę w technice i filozofii tworzenia odgrywa u Bogackiej zjawisko pentimento, czyli zmiany dokonane na płótnie w procesie malowania. Od włoskiego słowa oznaczającego „żałować”, pentimento jest przykładem malarstwa, w którym ślady wcześniejszych decyzji lub błędów artystów były zamalowane, a niektóre z nich odkrywane były dopiero po wielu latach, pod ostatnimi warstwami farby.
Bogacka niczego w procesie tworzenia nie żałuje, wręcz przeciwnie, utożsamia pentimento ze swoim sposobem myślenia o malowaniu jako o procesie, który można unaocznić, ujawniając jego etapy i dynamikę: świadomie włącza w ukończone dzieło pozostałości wcześniejszych warstw, kształtów czy śladów pędzla.
Wernisaż już w piątek, 4 kwietnia o 19:00 pod kuratelą Ewy Gorządek. Wstęp wolny.
FacebookInstagramTikTokX