Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
PlacKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Dlaczego odżywiamy się dziś inaczej niż 10 lat temu. Co się zmieniło?

12-05-2021
Dlaczego odżywiamy się dziś inaczej niż 10 lat temu. Co się zmieniło?Dlaczego odżywiamy się dziś inaczej niż 10 lat temu. Co się zmieniło?
fot. Brooke Lark/Unsplash
W badaniu „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020” aż 60% respondentów zadeklarowało, że stara się zdrowo odżywiać na co dzień, a 47% zmieniło nawyki żywieniowe na zdrowsze w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Zmiany są zauważalne gołym okiem. Coraz popularniejsze jest także ograniczanie, a nawet wykluczenie mięsa z codziennej diety. Według badania Kukuła Healthy Food już 10% Polaków między 18 a 65 rokiem życia jest wegetarianami, a 4% weganami. Kolejne 10% planuje wypróbować dietę wegetariańską niebawem. Jeszcze 10 lat temu w większości polskich domów obowiązkowym punktem obiadowego menu było danie mięsne. Trudno się temu dziwić, skoro wcześniej przez długi czas mięso stanowiło trudno dostępne dobro luksusowe. Jednak jego dostępność stała się powszechna, a populacja ludzi wzrosła. Podobnie jak świadomość, że Ziemia nie posiada zasobów umożliwiających wyżywienie ponad 7,5 miliarda mięsożerców. Do tego dochodzą kwestie ideologiczne związane ze spożywaniem produktów pochodzenia zwierzęcego, a także te najprostsze postanowienia, jak chęć prowadzenia zdrowszego trybu życia. Jak zmieniły się nasze nawyki żywieniowe, czego i dlaczego poszukujemy dzisiaj częściej niż 10 lat temu, opowiedziała nam Natalia Chybzińska, dietetyczka Kukuła Healthy Food.

Powszechność „zdrowego i aktywnego stylu życia”

Według raportu „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020” dla 48% ankietowanych o zdrowym stylu życia decyduje właściwe odżywianie, dla 24% respondentów to uprawianie sportu, a 23% osób jako kluczowe dla zdrowia wymienia spokojny tryb życia. Rozumienie zdrowej żywności opiera się przede wszystkim na skojarzeniu ze świeżymi produktami, bez konserwantów oraz o obniżonej zawartości cukru i soli. Blisko połowa ankietowanych (44%) stara się odżywiać „sezonowo”, czyli wybierając na co dzień produkty i dania ze składników najbardziej dostępnych w danym czasie. W dodatku większość respondentów na myśl o przekąsce w ciągu dnia na pierwszym miejscu wymienia warzywa i owoce.
– W ciągu ostatnich lat zauważyliśmy istotne zmiany w stylu życia większości Polaków. Chcemy jeść zdrowo i być bardziej „eko”. Jeszcze do niedawna najważniejszy aspekt posiłków stanowił dla nas smak, drugim był wygląd. Na naszych stołach przeważały „tradycyjne dania”, czyli dość tłuste i obfitujące w ciężkie sosy. Mięsa jadaliśmy głównie smażone i często w wysokokalorycznych panierkach. Nie przywiązywaliśmy aż takiej uwagi do liczby kalorii spożywanych w ciągu dnia. Obecnie większość z nas przykłada dużą wagę do składników, jakie wybieramy do swoich posiłków. Zastąpiliśmy tłuste sosy na bazie śmietany i mąki pszennej niewielkim dodatkiem oliwy z oliwek, najlepiej podawanej na zimno jako składnik sałaty towarzyszącej posiłkowi. Panierki do mięs występują już bardzo rzadko, a jeżeli już to często w zdrowej wersji, np. z płatków owsianych, ziaren i nasion. Sól i gotowe zestawy przypraw z glutaminianem sodu ustąpiły miejsca mieszankom ziół, często przygotowywanym własnoręcznie. Zwracamy też większą uwagę na napoje. Podstawę stanowi woda, np. z dodatkiem soku z cytryny lub pomarańczy, gorzka herbata, często zielona i napary ziołowe –mówi Natalia Chybzińska, dietetyczkaKukuła Healthy Food.

Coraz więcej eksperymentujemy

Nie da się ukryć, że za sprawą popularności blogów kulinarnych, łatwości podróżowania po świecie, otwierania coraz większej liczby restauracji serwujących dania rozmaitych kuchni świata i ogólnego wzrostu popularności celebrowania posiłków, zaczęliśmy także coraz więcej i odważniej eksperymentować we własnej kuchni.
„– To przede wszystkim większa ciekawość, a także chęć poznania nowych smaków. Za tym w parze idzie wiedza i umiejętność na temat łączenia poszczególnych składników. Trend szczupłej i wysportowanej sylwetki jest obecnie bardzo silny i również wpływa na fakt, że albo sami przygotowujemy sobie odpowiednie posiłki, albo zamawiamy je od profesjonalnych firm zajmujących się zdrowym i właściwie zbilansowanym żywieniem. To już nie jest chwilowa moda, a zdrowy styl życia. Z każdym rokiem przybywa także osób, które nie spożywają produktów mięsnych i pochodzenia odzwierzęcego np. z powodów ideologicznych, wpływu otoczenia lub zwykłej chęci wypróbowania takiego sposobu odżywiania. Przy wegetarianizmie należy jednak pamiętać, aby podejść do tego z rozsądkiem, ewentualnie skonsultować się z dietetykiem, który pomoże w odpowiednim zbilansowaniu posiłków tak, aby nie doprowadzać do niedoborów żywieniowych –” dodaje dietetyczka.

Krótko o liczbach

Co dziesiąty Polak między 18. a 65. rokiem życia jest wegetarianinem, a 4% wybiera jeszcze bardziej restrykcyjną jego formą, czyli weganizm, wykluczając tym samym z diety wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego jak np. mleko, miód i jaja. Kolejne 10% planuje wypróbować dietę wegetariańską w najbliższym czasie. Wegetarianizm to obecnie jeden z najsilniejszych trendów żywieniowych w naszym kraju i nadal ma tendencję wzrostową. Przewiduje się, że popularność diety wykluczającej mięso będzie jeszcze bardziej przybierała na sile, ponieważ z ubiegłorocznych badań immunologów Polskiej Akademii Nauk wynika, że dieta wegetariańska wpływa korzystnie na działanie układu odpornościowego.
View this post on Instagram

Dobre na start

Wiele osób jako przeszkodę w podjęciu decyzji o zdrowym odżywianiu wskazuje brak czasu na przygotowywanie posiłków, a nawet poszukiwanie przepisów na dania, które będą nie tylko zdrowe, ale również smaczne. Dlatego w początkowym etapie zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze warto skorzystać z tzw. diety pudełkowej i poznać połączenia smaków, które będą nam odpowiadały. W przytaczanym już badaniu aż 63% badanych stwierdziło, że dieta pudełkowa to dobry sposób na zdrowy styl życia i racjonalne odżywianie. Jako największe jej korzyści respondenci wymieniają oszczędność czasu (63%) i możliwość regularnego spożywania posiłków (62%). Autor raportu, firma Kukuła Healthy Food, w swojej ofercie ma 15 programów dietetycznych (wśród nich także dietę indywidualną), których menu układają dietetycy kliniczni, więc jest jednocześnie zdrowe, smaczne i odpowiednio zbilansowane.
Materiał powstał we współpracy z marką Kukuła Healthy Food.
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

Dieta bezmięsna. Dlaczego decyduje się na nią coraz więcej osób i o czym muszą pamiętać

Dieta bezmięsna. Dlaczego decyduje się na nią coraz więcej osób i o czym muszą pamiętać

Czy zdrowe odżywianie wymaga spędzania dużo czasu w kuchni?

Czy zdrowe odżywianie wymaga spędzania dużo czasu w kuchni?

Kto się boi pudełek? Testujemy catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Kto się boi pudełek? Testujemy catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Poranny szturm na Lidl. Tak walczyli o lody najpopularniejszych youtuberów w Polsce

Poranny szturm na Lidl. Tak walczyli o lody najpopularniejszych youtuberów w Polsce

The North Face śladem Patagonii? Marka stawia na recykling

The North Face śladem Patagonii? Marka stawia na recykling

Polecane

Dieta bezmięsna. Dlaczego decyduje się na nią coraz więcej osób i o czym muszą pamiętać

Dieta bezmięsna. Dlaczego decyduje się na nią coraz więcej osób i o czym muszą pamiętać

Czy zdrowe odżywianie wymaga spędzania dużo czasu w kuchni?

Czy zdrowe odżywianie wymaga spędzania dużo czasu w kuchni?

Kto się boi pudełek? Testujemy catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Kto się boi pudełek? Testujemy catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Poranny szturm na Lidl. Tak walczyli o lody najpopularniejszych youtuberów w Polsce

Poranny szturm na Lidl. Tak walczyli o lody najpopularniejszych youtuberów w Polsce

The North Face śladem Patagonii? Marka stawia na recykling

The North Face śladem Patagonii? Marka stawia na recykling