Jedynie kwestią czasu było, aż na trasie Rajdu Dakar zobaczymy samochód brytyjskiej marki Defender. To synonim klasy, wysokiej jakości wykonania i wytrzymałości, a teraz także oficjalny partner samochodowy Dakaru, który w 2026 roku weźmie udział w rajdzie. Samochody Defender i uczestników Rajdu Dakar łączy ten sam kod DNA, w którym zapisane są odwaga, immanentna gotowość do wyruszenia w nieznane, stawianie czoła wyzwaniom i pokonywanie niemożliwego. Marka oficjalnie ogłosiła już, że do rajdu przystąpi Defender w wersji rajdowej wywodzący się z modelu OCTA – najszybszego i najbardziej wydajnego, jaki kiedykolwiek powstał. Otrzymał on już także swoją nazwę – Defender Dakar D7X-R. Prototyp auta, który wystartuje w kategorii „Stock”, przeznaczonej dla pojazdów fabrycznych z minimalnymi modyfikacjami, został przetestowany na pustyni Sahara. Ogłoszono także pierwszych kierowców zespołu Defender Rally: czternastokrotnego zwycięzcę Rajdu Dakar, Francuza Stéphane’a Peterhansela, oraz utalentowanego Litwina Rokasa Baciuška.
Stéphane Peterhansel, mat. prasowe
Najbardziej utytułowany kierowca w historii Rajdu Dakar Peterhansel – który ukończył testy Defenderem na pustyni Sahara – doskonale zna realia i wyzwania tego środowiska. Pięćdziesięciodziewięcioletni zawodnik startował w Rajdzie Dakar aż trzydzieści pięć razy – zarówno na motocyklu, jak i w samochodzie.
„Cieszę się, że mogę rozpocząć nowy rozdział z marką Defender. Mistrzostwa Świata w Rajdach Terenowych to najwyższy poziom rywalizacji w rajdach i off-roadzie, a Defender to ikoniczny i niezwykle zdolny samochód 4x4 – dla mnie to idealne połączenie. Zespół jest w pełni zaangażowany w ten projekt. Z niecierpliwością czekam na to nowe wyzwanie i wierzę, że wspólnie doprowadzimy samochody Defender na najwyższy stopień podium” powiedział Peterhansel.
Defender D7X-R, mat. prasowe
Z kolei dwudziestopięcioletni Rokas Baciuška to jeden z najbardziej utalentowanych młodych zawodników w świecie rajdów i jedyny kierowca w historii FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej), który zdobył tytuły mistrza świata w dwóch różnych kategoriach. W 2022 roku Rokas zadebiutował w Rajdzie Dakar jako najmłodszy Litwin w historii tego wydarzenia. W tym samym roku zakończył sezon W2RC z czterema miejscami na podium, w tym zwycięstwem w Rajdzie Maroka, co zapewniło mu tytuł mistrza świata W2RC w klasie T4. W kolejnych latach zajął drugie miejsce w Dakarze 2023 (T4) oraz trzecie w Dakarze 2024 (T3).
Defender pisze nowy rozdział swojej historii, wprowadzając legendarną markę 4x4 do najlepszego na świecie wyścigu wytrzymałościowego w terenie. Dzięki temu po raz kolejny ma szansę udowodnić ekstremalną trwałość i możliwości samochodów o brytyjskim rodowodzie. Co więcej, partnerstwo z Rajdem Dakar (podpisane aż do 2028 roku) obejmuje także zapewnienie floty Defender do obsługi wydarzenia, która będzie wozić przedstawicieli rajdu i media VIP podczas zawodów. W ramach współpracy flota obejmie również sześć pojazdów zwiadowczych, wspierających urzędników organu organizującego Dakar, Amaury Sport Organisation (ASO), w celu przetestowania tras przyszłych imprez Dakar.