Artykuł sponsorowany

Defender podbija ekstremalnie trudny Rajd Dakar. Do tego spotkania w końcu musiało dojść

15-09-2025
Defender podbija ekstremalnie trudny Rajd Dakar. Do tego spotkania w końcu musiało dojść
Defender D7X-R mat. prasowe
Najtrudniejszy rajd na świecie. Terenowy Rajd Dakar. Mount Everest sportów motorowych i wydarzenie, podczas którego uczestnicy dokonują niemożliwego. Podczas najbliższej edycji – w styczniu 2026 roku – na jego drogach zadebiutuje nowy Defender w wersji rajdowej wywodzący się z modelu OCTA.
Rajd Dakar to coroczne, ekstremalnie trudne i wymagające, a przy tym niesamowicie prestiżowe wydarzenie w świecie motorowym. To blisko osiem tysięcy kilometrów tras wiodących przez pustynie, tereny kamienne i błotniste, do pokonania których potrzeba naprawdę wytrzymałego sprzętu i niespotykanej siły fizycznej oraz psychicznej. W Rajdzie Dakar biorą udział kierowcy, którzy nie tylko posiadają określone umiejętności, ale też muszą być przygotowani na skrajne temperatury czy konieczność dokonywania napraw pojazdu w niesprzyjających warunkach. Pierwszy rajd – pod nazwą Paryż-Dakar – odbył się w 1978 roku, gdy trasa wiodła z Paryża do Dakaru, jednak z biegiem czasu droga uległa zmianie i obecnie wyścig odbywa się głównie na terenie Arabii Saudyjskiej.

Perfect match

Jedynie kwestią czasu było, aż na trasie Rajdu Dakar zobaczymy samochód brytyjskiej marki Defender. To synonim klasy, wysokiej jakości wykonania i wytrzymałości, a teraz także oficjalny partner samochodowy Dakaru, który w 2026 roku weźmie udział w rajdzie. Samochody Defender i uczestników Rajdu Dakar łączy ten sam kod DNA, w którym zapisane są odwaga, immanentna gotowość do wyruszenia w nieznane, stawianie czoła wyzwaniom i pokonywanie niemożliwego. Marka oficjalnie ogłosiła już, że do rajdu przystąpi Defender w wersji rajdowej wywodzący się z modelu OCTA – najszybszego i najbardziej wydajnego, jaki kiedykolwiek powstał. Otrzymał on już także swoją nazwę – Defender Dakar D7X-R. Prototyp auta, który wystartuje w kategorii „Stock”, przeznaczonej dla pojazdów fabrycznych z minimalnymi modyfikacjami, został przetestowany na pustyni Sahara. Ogłoszono także pierwszych kierowców zespołu Defender Rally: czternastokrotnego zwycięzcę Rajdu Dakar, Francuza Stéphane’a Peterhansela, oraz utalentowanego Litwina Rokasa Baciuška.
Stéphane Peterhansel, mat. prasowe
Najbardziej utytułowany kierowca w historii Rajdu Dakar Peterhansel – który ukończył testy Defenderem na pustyni Sahara – doskonale zna realia i wyzwania tego środowiska. Pięćdziesięciodziewięcioletni zawodnik startował w Rajdzie Dakar aż trzydzieści pięć razy – zarówno na motocyklu, jak i w samochodzie.
Cieszę się, że mogę rozpocząć nowy rozdział z marką Defender. Mistrzostwa Świata w Rajdach Terenowych to najwyższy poziom rywalizacji w rajdach i off-roadzie, a Defender to ikoniczny i niezwykle zdolny samochód 4x4 – dla mnie to idealne połączenie. Zespół jest w pełni zaangażowany w ten projekt. Z niecierpliwością czekam na to nowe wyzwanie i wierzę, że wspólnie doprowadzimy samochody Defender na najwyższy stopień podium powiedział Peterhansel.
Defender D7X-R, mat. prasowe
Z kolei dwudziestopięcioletni Rokas Baciuška to jeden z najbardziej utalentowanych młodych zawodników w świecie rajdów i jedyny kierowca w historii FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej), który zdobył tytuły mistrza świata w dwóch różnych kategoriach. W 2022 roku Rokas zadebiutował w Rajdzie Dakar jako najmłodszy Litwin w historii tego wydarzenia. W tym samym roku zakończył sezon W2RC z czterema miejscami na podium, w tym zwycięstwem w Rajdzie Maroka, co zapewniło mu tytuł mistrza świata W2RC w klasie T4. W kolejnych latach zajął drugie miejsce w Dakarze 2023 (T4) oraz trzecie w Dakarze 2024 (T3).

Defender nie przestaje zaskakiwać

Defender pisze nowy rozdział swojej historii, wprowadzając legendarną markę 4x4 do najlepszego na świecie wyścigu wytrzymałościowego w terenie. Dzięki temu po raz kolejny ma szansę udowodnić ekstremalną trwałość i możliwości samochodów o brytyjskim rodowodzie. Co więcej, partnerstwo z Rajdem Dakar (podpisane aż do 2028 roku) obejmuje także zapewnienie floty Defender do obsługi wydarzenia, która będzie wozić przedstawicieli rajdu i media VIP podczas zawodów. W ramach współpracy flota obejmie również sześć pojazdów zwiadowczych, wspierających urzędników organu organizującego Dakar, Amaury Sport Organisation (ASO), w celu przetestowania tras przyszłych imprez Dakar.
FacebookInstagramTikTokX