Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
K MAGKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Film

Wejście smoka już w listopadzie – kino Azji w wyrazistym wydaniu!

16-10-2024 • 4 min czytania
Wejście smoka już w listopadzie – kino Azji w wyrazistym wydaniu!
Wejście smoka już w listopadzie – kino Azji w wyrazistym wydaniu!
fot. materiały prasowe
Filmowa retrospektywa tokijskiej metropolii, portret hongkońskiego nowofalowca, awangardowe manifesty i nieodkryte perły kina azjatyckiego czy intrygujący dialog o środowisku, a do tego wejrzenie w panoramę mainstreamu i polaryzujący konkurs nowych talentów – 18. edycja Pięć Smaków to zaproszenie do poznania barwności azjatyckich kultur poprzez żywy storytelling.
W listopadzie wystartuje 18. edycja Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków. Wydarzenie pod lunarnym patronatem Drewnianego Smoka dziać się będzie w dniach 13-20 listopada w warszawskich kinach Muranów i Kinoteka, a w odsłonie online aż do 1 grudnia na piecsmakow.pl.
Tegoroczna odsłona to wyjątkowa szansa na wejście w różnorodną tkankę azjatyckich kultur przez pryzmat filmów, które z jednej strony prowadzą dialog z otaczającym nas światem, a z drugiej oferują od niego wytchnienie.
18. Pięć Smaków to sześć starannie przygotowanych sekcji, kuratorowanych przez ekspertów, które zapraszają do spojrzenia, jak poprzez film można dekonstruować i rozładowywać napięcia społeczne. Sekcje tematyczne utworzą w tym roku:
• Tokijskie Opowieści, kreśląca topografię największego miasta świata na przestrzeni sześciu dekad.
• Portret: Stanley Kwan, przybliżający kluczową figurę dla hongkońskiego kina queerowego i historii kobiet, najdelikatniejszego z nowofalowców Pachnącego Portu.
• Focus: Środowisko, będąca nieoczywistym spojrzeniem na relacje z otaczającym światem natury; a także pokazy odrestaurowanej klasyki jako szansa na poznanie arcydzieł, które się nie zestarzały.
Program dopełni panorama kina mainstreamowego (Asian Cinerama) oraz konkurs Nowe Kino Azji.
W dobie fascynacji kinem klasycznym, Pięć Smaków staje się okazją do odświeżenia kanonu sztuki filmowej, jak i szansą na poznanie kultowych dzieł, które już w momencie premiery zdecydowanie wyprzedzały swoje czasy. Wiele z pokazywanych filmów to perły kina azjatyckiego, które nie były pokazywany w Europie od wielu dekad. Pomimo upływu czasu, wciąż wydają się niezwykle aktualne, bo rejestrując ówczesne palące problemy, przypominają o cykliczności historii i problemów społecznych obecnych współcześnie.
18. Pięć Smaków to też sposobność na zderzenie się ze stereotypami o Tokio czy przyzwyczajeniami wokół opowiadania o tematach środowiskowych – tegoroczną edycję sygnuje tematyczne wejście smoka, wyraziste i pełne powabu, nie zostawiające w obojętności.

Przelatując nad niebem Tokio – sekcja Tokijskie Opowieści!

Tokio to miejsce absolutnie wyjątkowe – największa metropolia świata, w obrębie której żyje populacja o wielkości równej zaludnieniu całej Polski. To przestrzeń rozległa i ciasna jednocześnie, scena milionów spotkań i przecięć, mikronarracji czekających tylko na odkrycie w licznych dzielnicach miasta-giganta. W ujęciu filmowym Tokio staje się stolicą samotności. By ją uchwycić, japońscy twórcy stworzyli nawet odrębny gatunek – nasycony realizmem magicznym komediodramat, w którym historie o alienacji odsłaniają mnogość wielkomiejskich paradoksów.
Tokijskie Opowieści są zaproszeniem do podróży przez pejzaż Tokio, odsłaniającej nieoczywistość miasta za pomocą gatunkowej i stylistycznej różnorodności prezentowanych w sekcji filmów. Kreśli ona obraz metropolii na przestrzeni sześciu dekad – począwszy od lat 60., gdy tokijskie Shinjuku było sercem kontrkulturowych ruchów, przez neonowe lata 80. czy niepewne, zanurzone w ekonomicznym kryzysie lata 90., aż po kapryśną współczesność, której wizja staje się okazją do zderzenia ze stereotypami narosłymi wokół japońskiego „tu i teraz”.
Filmy z sekcji „Tokijskie Opowieści”:
• „Żałobna parada róż” (Funeral Parade of Roses, reż. Toshio Matsumoto, Japonia
1969) [4K restoration]
• „Tokyo Pop” (reż. Fran Rubel Kuzui, Japonia, USA, 1985) [4K restoration]
• „Tokyo Fist” (reż. Shin'ya Tsukamoto, Japonia 1995)
• „Love & Pop” (reż. Hideaki Anno, Japonia 1998)
• „tokyo.sora” (reż. Hiroshi Ishikawa, Japonia 2002) [zdigitalizowany na potrzeby festiwalu]
• „Dryfując w Tokio” (Adrift in Tokyo, reż. Satoshi Miki, Japonia 2007)
• „Dmuchana lala” (Air Doll, reż. Hirokazu Koreeda, Japonia 2009)
• “Wszystkie zapamiętane noce” („Remembering Every Night”, reż. Yui Kiyohara,
Japonia 2023)
Wszystkie filmy z sekcji będą dostępne online.

Film otwarcia

18. edycję Pięciu Smaków otworzy „Pamiętnik z dzieciństwa”, hongkoński dramat w reżyserii Nicka Cheuka, który mocno namieszał w azjatyckim box office. Pomimo interwencyjnej natury i melodramatycznego wydźwięku, „Pamiętnik z dzieciństwa” okazał się jednym z najbardziej rezonujących pośród azjatyckiej widowni filmem, na dodatek zbierając wiele nagród na międzynarodowych festiwalach w regionie. Cheuk to jeden z najbardziej obiecujących hongkońskich debiutantów ostatnich lat – jego film zostanie pokazany w sekcji Asian Cinerama.
Cheng Yau-chun znajduje w klasie list, wskazujący, że jednej z jego uczniów planuje odebrać sobie życie. Nauczyciel zrobi wszystko, aby dowiedzieć się o kogo chodzi, zanim dojdzie do tragedii. Wydarzenie to sprawi też, że w głowie Chenga otworzą się rany wspomnień z czasów jego młodości. Dwie płaszczyzny czasowe zaczynają się przenikać, trauma powraca. Czy jest z niej jakaś droga wyjścia? Ta zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami, intensywna i angażująca emocjonalnie opowieść, mierzy się z tabu hongkońskiej rzeczywistości – przemocą w rodzinie oraz nadmiernymi oczekiwaniami wobec dzieci. Największą siłą kina hongkońskiego są w ostatnich latach pełne czułości i humanizmu historie o zwykłych ludziach. Wielki sukces debiutu Nicka Cheuka jest na to potwierdzeniem.
Daty i miejsca festiwalu
18. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków
13-20 listopada, Warszawa, Kino Muranów, Kinoteka
(klub festiwalowy TBD)
13 listopada – 1 grudnia, online
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

Nowy banknot o nominale 1000 złotych trafi do obiegu. Kto będzie go zdobić?

Nowy banknot o nominale 1000 złotych trafi do obiegu. Kto będzie go zdobić?

Mamy najnowszy zwiastun filmu „Anora”, który pokochało Cannes

Mamy najnowszy zwiastun filmu „Anora”, który pokochało Cannes

Polscy artyści nominowani do MTV EMA 2024

Polscy artyści nominowani do MTV EMA 2024

7 znakomitych seriali, które warto nadrobić jesienią

7 znakomitych seriali, które warto nadrobić jesienią

Księżna Kate – po raz pierwszy publicznie od  zakończenia chemioterapii. Jak się czuje?

Księżna Kate – po raz pierwszy publicznie od zakończenia chemioterapii. Jak się czuje?

Tylko u nas! Baasch odsłania „Ślady”. Teledysk powstał we współpracy z Adą Zielińską i PWEE3000 [PREMIERA]

Tylko u nas! Baasch odsłania „Ślady”. Teledysk powstał we współpracy z Adą Zielińską i PWEE3000 [PREMIERA]

Polecane

Nowy banknot o nominale 1000 złotych trafi do obiegu. Kto będzie go zdobić?

Nowy banknot o nominale 1000 złotych trafi do obiegu. Kto będzie go zdobić?

Mamy najnowszy zwiastun filmu „Anora”, który pokochało Cannes

Mamy najnowszy zwiastun filmu „Anora”, który pokochało Cannes

Polscy artyści nominowani do MTV EMA 2024

Polscy artyści nominowani do MTV EMA 2024

7 znakomitych seriali, które warto nadrobić jesienią

7 znakomitych seriali, które warto nadrobić jesienią

Księżna Kate – po raz pierwszy publicznie od  zakończenia chemioterapii. Jak się czuje?

Księżna Kate – po raz pierwszy publicznie od zakończenia chemioterapii. Jak się czuje?

Tylko u nas! Baasch odsłania „Ślady”. Teledysk powstał we współpracy z Adą Zielińską i PWEE3000 [PREMIERA]

Tylko u nas! Baasch odsłania „Ślady”. Teledysk powstał we współpracy z Adą Zielińską i PWEE3000 [PREMIERA]