Tegoroczna odsłona to wyjątkowa szansa na wejście w różnorodną tkankę azjatyckich kultur przez pryzmat filmów, które z jednej strony prowadzą dialog z otaczającym nas światem, a z drugiej oferują od niego wytchnienie.
18. Pięć Smaków to sześć starannie przygotowanych sekcji, kuratorowanych przez ekspertów, które zapraszają do spojrzenia, jak poprzez film można dekonstruować i rozładowywać napięcia społeczne. Sekcje tematyczne utworzą w tym roku:
• Tokijskie Opowieści, kreśląca topografię największego miasta świata na przestrzeni sześciu dekad.
• Portret: Stanley Kwan, przybliżający kluczową figurę dla hongkońskiego kina queerowego i historii kobiet, najdelikatniejszego z nowofalowców Pachnącego Portu.
• Focus: Środowisko, będąca nieoczywistym spojrzeniem na relacje z otaczającym światem natury; a także pokazy odrestaurowanej klasyki jako szansa na poznanie arcydzieł, które się nie zestarzały.
Program dopełni panorama kina mainstreamowego (Asian Cinerama) oraz konkurs Nowe Kino Azji.
W dobie fascynacji kinem klasycznym, Pięć Smaków staje się okazją do odświeżenia kanonu sztuki filmowej, jak i szansą na poznanie kultowych dzieł, które już w momencie premiery zdecydowanie wyprzedzały swoje czasy. Wiele z pokazywanych filmów to perły kina azjatyckiego, które nie były pokazywany w Europie od wielu dekad. Pomimo upływu czasu, wciąż wydają się niezwykle aktualne, bo rejestrując ówczesne palące problemy, przypominają o cykliczności historii i problemów społecznych obecnych współcześnie.
18. Pięć Smaków to też sposobność na zderzenie się ze stereotypami o Tokio czy przyzwyczajeniami wokół opowiadania o tematach środowiskowych – tegoroczną edycję sygnuje tematyczne wejście smoka, wyraziste i pełne powabu, nie zostawiające w obojętności.
Przelatując nad niebem Tokio – sekcja Tokijskie Opowieści!
Tokio to miejsce absolutnie wyjątkowe – największa metropolia świata, w obrębie której żyje populacja o wielkości równej zaludnieniu całej Polski. To przestrzeń rozległa i ciasna jednocześnie, scena milionów spotkań i przecięć, mikronarracji czekających tylko na odkrycie w licznych dzielnicach miasta-giganta. W ujęciu filmowym Tokio staje się stolicą samotności. By ją uchwycić, japońscy twórcy stworzyli nawet odrębny gatunek – nasycony realizmem magicznym komediodramat, w którym historie o alienacji odsłaniają mnogość wielkomiejskich paradoksów.
Tokijskie Opowieści są zaproszeniem do podróży przez pejzaż Tokio, odsłaniającej nieoczywistość miasta za pomocą gatunkowej i stylistycznej różnorodności prezentowanych w sekcji filmów. Kreśli ona obraz metropolii na przestrzeni sześciu dekad – począwszy od lat 60., gdy tokijskie Shinjuku było sercem kontrkulturowych ruchów, przez neonowe lata 80. czy niepewne, zanurzone w ekonomicznym kryzysie lata 90., aż po kapryśną współczesność, której wizja staje się okazją do zderzenia ze stereotypami narosłymi wokół japońskiego „tu i teraz”.
Filmy z sekcji „Tokijskie Opowieści”:
• „Żałobna parada róż” (Funeral Parade of Roses, reż. Toshio Matsumoto, Japonia
1969) [4K restoration]
• „Tokyo Pop” (reż. Fran Rubel Kuzui, Japonia, USA, 1985) [4K restoration]
• „Tokyo Fist” (reż. Shin'ya Tsukamoto, Japonia 1995)
• „Love & Pop” (reż. Hideaki Anno, Japonia 1998)
• „tokyo.sora” (reż. Hiroshi Ishikawa, Japonia 2002) [zdigitalizowany na potrzeby festiwalu]
• „Dryfując w Tokio” (Adrift in Tokyo, reż. Satoshi Miki, Japonia 2007)
• „Dmuchana lala” (Air Doll, reż. Hirokazu Koreeda, Japonia 2009)
• “Wszystkie zapamiętane noce” („Remembering Every Night”, reż. Yui Kiyohara,
Japonia 2023)
Wszystkie filmy z sekcji będą dostępne online.
Film otwarcia
18. edycję Pięciu Smaków otworzy „Pamiętnik z dzieciństwa”, hongkoński dramat w reżyserii Nicka Cheuka, który mocno namieszał w azjatyckim box office. Pomimo interwencyjnej natury i melodramatycznego wydźwięku, „Pamiętnik z dzieciństwa” okazał się jednym z najbardziej rezonujących pośród azjatyckiej widowni filmem, na dodatek zbierając wiele nagród na międzynarodowych festiwalach w regionie. Cheuk to jeden z najbardziej obiecujących hongkońskich debiutantów ostatnich lat – jego film zostanie pokazany w sekcji Asian Cinerama.
Cheng Yau-chun znajduje w klasie list, wskazujący, że jednej z jego uczniów planuje odebrać sobie życie. Nauczyciel zrobi wszystko, aby dowiedzieć się o kogo chodzi, zanim dojdzie do tragedii. Wydarzenie to sprawi też, że w głowie Chenga otworzą się rany wspomnień z czasów jego młodości. Dwie płaszczyzny czasowe zaczynają się przenikać, trauma powraca. Czy jest z niej jakaś droga wyjścia? Ta zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami, intensywna i angażująca emocjonalnie opowieść, mierzy się z tabu hongkońskiej rzeczywistości – przemocą w rodzinie oraz nadmiernymi oczekiwaniami wobec dzieci. Największą siłą kina hongkońskiego są w ostatnich latach pełne czułości i humanizmu historie o zwykłych ludziach. Wielki sukces debiutu Nicka Cheuka jest na to potwierdzeniem.
18. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków
13-20 listopada, Warszawa, Kino Muranów, Kinoteka
(klub festiwalowy TBD)
13 listopada – 1 grudnia, online