Advertisement

Smartfon przyszłości. Rozmawiamy z projektantem rewolucyjnego Samsung Galaxy Z Flip [wywiad]

28-05-20205 min czytania
Smartfon przyszłości. Rozmawiamy z projektantem rewolucyjnego Samsung Galaxy Z Flip [wywiad]
fot. materiały promocyjne
Samsung Galaxy Z Flip trudno pomylić z jakimkolwiek innym smartfonem. 6,7-calowy wyświetlacz z ultracienkiego szkła, piękne klasyczne kolory w nowoczesnym wydaniu, kompaktowy rozmiar i zupełnie nowy user experience, niż ten znany z klasycznych, dostępnych na rynku smartfonów. Galaxy Flip Z zaprojektowano z myślą o ludziach kreatywnych, nieszablonowych, którzy lubią wyróżnić się z tłumu i wyznaczać trendy. To najnowocześniejsze technologie zamknięte w kompaktowej formie, którą śmiało można uznać za designerskie dzieło sztuki. Rozmawiamy dziś z Tae-joong Kim – człowiekiem, który odegrał kluczową rolę w zaprojektowaniu smartfonu przyszłości.
Skąd wziął się pomysł na stworzenie Galaxy Z Flip? Co było inspiracją do jego powstania?
Projektowanie urządzenia to niemal zawsze proces polegający na znalezieniu optymalnego rozwiązania. Projektanci Samsung nie czekają na przypływ natchnienia, tylko aktywnie szukają pomysłów czerpiąc inspiracje z opinii użytkowników. W przeszłości mieliśmy w naszej ofercie ogromnie popularne telefony z klapką, które okazały się doskonałym punktem odniesienia. Jednak opracowując Galaxy Z Flip, przede wszystkim bazowaliśmy na kontaktach z naszymi użytkownikami. Przeprowadziliśmy wśród nich ankietę, by dowiedzieć się, w jaki sposób chcieliby korzystać z takiego telefonu. Uzyskane odpowiedzi pozwoliły nam przyjrzeć się również formie i sposobie użytkowania różnych urządzeń mobilnych, z których korzystają na co dzień. To właśnie dociekliwość projektantów i doświadczenia użytkowników nadały Galaxy Z Flip ostateczną formę i zdefiniowały zupełnie nowe wrażenia z użytkowania smartfonu.
Czy możesz nam powiedzieć o tym, jak łączycie najnowsze trendy we wzornictwie przemysłowym z wygodą użytkowników? Czy kompromis jest tu możliwy?
Rzeczywiście, projektowanie smartfonu mieści się w kategorii wzornictwa przemysłowego. Wiąże się to z wyjątkowymi wyzwaniami, ponieważ ta dziedzina designu różni się od tworzenia sztuki. Co prawda wyczucie estetyki i wyobraźnia projektanta są tu nieodzowne, jednak ważniejsza jest obiektywna ocena doświadczeń użytkownika, która skupia się również wokół rynków i trendów. Należy przy tym pamiętać, że każdy z tych aspektów nieustannie ewoluuje. Ponieważ Samsung jest firmą o zasięgu globalnym, dużym wyzwaniem jest dla nas zaspokojenie potrzeb poszczególnych rynków, a co za tym idzie lokalnych preferencji użytkowników. Nawet najbardziej innowacyjne technologie, które nie wpiszą się w ważne dla użytkowników wartości, odniosą sukces tylko na krótką metę, ale w dłuższej perspektywie raczej nie spowodują zmian. Wierzymy, że rolą projektantów, a nawet ich misją, jest wprowadzanie innowacyjnych technologii w taki sposób, by jak najwięcej użytkowników je akceptowało. Odpowiadanie na potrzeby użytkowników w sposób zarówno praktyczny, jak i estetyczny jest ogromnie trudne. Nie zmienia to jednak faktu, że wszystko zaczyna się od tych właśnie potrzeb Przed przystąpieniem do projektowania nowego smartfonu, przeprowadzamy szeroko zakrojone badania i ankiety dotyczące nawyków użytkowników, ich zmieniających się potrzeb oraz rynkowych trendów, a ich wyniki wykorzystujemy w naszych koncepcjach tak, by odnaleźć idealną równowagę pomiędzy korzyściami technologicznymi a wrażeniami z użytkowania.
Czy wzornictwo przemysłowe inspiruje się światem mody? Jak silne jest to połączenie? Czy możesz podać kilka przykładów?
Rok temu rozpoczęliśmy rozmowy z Thomem Brownem. To było bardzo znaczące spotkanie. Thom Browne to ekskluzywna marka modowa, a Samsung Galaxy reprezentuje najwyższą klasę technologicznych rozwiązań. Dlatego uznaliśmy, że wiele nas łączy – obie marki dążą do oferowania klientom produktów najwyższej jakości. Długo zastanawialiśmy się nad tym, jak moglibyśmy płynnie połączyć przełomową technologię z luksusową modą i do jakiego rodzaju synergii powinniśmy dążyć. Naszą wspólną misją jest stworzenie czegoś, co staje się dla konsumentów przedmiotem pożądania, co jednocześnie spełnia praktyczne funkcje użytkowe i zapewnia szeroko rozumianą wygodę. Moda i IT to dwa odrębne światy, dlatego współpraca wymagała, byśmy się wzajemnie lepiej poznali. Byliśmy w stanie znaleźć płaszczyznę porozumienia, ponieważ obie marki są otwarte na to, co nieszablonowe, i największy nacisk kładą na satysfakcję klientów. To dało nam pewność, że współpraca będzie zwieńczona sukcesem.
Co było największym wyzwaniem przy projektowaniu Galaxy Z Flip?
Wprowadzenie nowej formy urządzenia wymaga zastosowania wielu nowych elementów technologicznych. Stanęliśmy przed wyzwaniem zbadania i wyboru właściwego kierunku modyfikacji. Podczas gdy w Galaxy Fold najważniejsza była możliwość rozkładania telefonu, by móc korzystać z większego ekranu, w Galaxy Z Flip położyliśmy nacisk na jego składanie, by był bardziej kompaktowy i przenośny. Przeanalizowaliśmy wiele możliwości designu, bo chcieliśmy odnaleźć równowagę między dużym ekranem, gdy urządzenie jest rozłożone, a wygodą trzymania w dłoni, gdy jest złożone. Stworzyliśmy setki prototypów różnych wielkości, które testowaliśmy. Przeprowadziliśmy też badania ankietowe, by ocenić dane jakościowe. Następnie przystąpiliśmy do drobiazgowego udoskonalania, które miało sprawić, że dzięki różnorodnym kolorom, które użytkownik może podziwiać przy składaniu i rozkładaniu, smartfon będzie miał stylowy, luksusowy wygląd. Dodatkowym aspektem, który każdy projektant musi brać pod uwagę, jest wytrzymałość. Dlatego jako specjaliści w dziedzinie wzornictwa nieustannie myślimy o tym, jak osiągnąć optymalną estetykę, przy zachowaniu maksymalnej trwałości urządzenia. Skupialiśmy się także na uproszczeniu i perfekcyjnemu dopracowaniu projektu Galaxy Z Flip.
Jaki będzie następny krok w dziedzinie smartfonów? Czy możesz uchylić rąbka tajemnicy i powiedzieć co nieco o przyszłości branży?
Trudno mi teraz mówić o przyszłych urządzeniach. To, co pozostanie w naszej pracy niezmienne, to fakt, że gdy projektujemy, punktem wyjścia zawsze są dla nas konsumenci. Nieustannie badamy preferencje użytkowników, abyśmy mogli dostarczać im coraz to lepsze mobilne doświadczenia i sprawiać, by mogli w pełni cieszyć się swoją codziennością. W naszych długoterminowych strategiach projektowych to oni są dla nas absolutnym priorytetem – niezależnie od tego, jakie urządzenia planujemy czy już opracowujemy. Musimy przecież pamiętać, że design naszych urządzeń będzie zależał od tego, jak będzie się zmieniał styl życia użytkowników, a co za tym idzie – jakie pojawią się nowe potrzeby i wyzwania.
Tae-joong Kim jest wiceprezesem i szefem grupy ds. projektowania produktów nowej generacji w dywizji urządzeń mobilnych Samsung Electronics. Dzięki podejściu do projektowania zorientowanemu na konsumenta, odegrał kluczową rolę w powstaniu najnowszego innowacyjnego składanego smartfonu Samsung Galaxy Z Flip, który zmienia oblicze przyszłości. W swojej pracy przykłada dużą wagę do dbałości o najwyższej klasy estetykę i design oraz łączenie technologii z zupełnie nowym doświadczeniem użytkownika. Tae-joong Kim został wyróżniony przez uznane instytucje wzornictwa przemysłowego, w tym IF Design Awards w Niemczech, IDEA w Stanach Zjednoczonych oraz Good Design Awards w Japonii.
Materiał powstał we współpracy z firmą Samsung
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement