Advertisement

Giganci walczą z plastikowymi opakowaniami. Jak wygląda prawda?

15-02-20242 min czytania
Giganci walczą z plastikowymi opakowaniami. Jak wygląda prawda?
IG: greenpeace
Firmy takie jak Mcdonald’s, Zara, LEGO i IKEA odchodzą od plastikowych opakowań i chcą być bardziej eko. Nie jest to jednak prosta sprawa.
Wielkie marki i korporacje od lat produkują ogromne ilości plastiku, zasypując nim naszą planetę. To dlatego ich działania mogą wywołać ogromną zmianę środowiskową.
Niestety wiele z nich angażuje się w greenwashing udając, że są bardziej przyjazne dla środowiska. Z tym problemem boryka się na przykład Coca-Cola, lider w produkcji plastiku i zanieczyszczeń z nim związanych. Firma zakłada, że przejście na produkcję 25% butelek z recyklingu i wielokrotnego użytku do 2030 roku rozwiąże problem. Nie rozwiąże, ale to dobry początek.

Moda na środowisko

Istotną rolę w problemie zaśmiecania ma branża modowa, często wykorzystując plastikowe opakowania do wysyłek. Zara i Inditex podjęły działania, wprowadzając papierowe opakowania z recyklingu zamiast plastikowych toreb i rezygnując z plastikowych wieszaków i naklejek.
Obecnie wszystkie paczki z Zary i innych marek tego holdingu są w pełni papierowe, a dowody zakupu są dostępne tylko w formie elektronicznej. Mniej chętne do wprowadzenia ekologicznych opakowań jest Zalando, choć twierdzi, że pracuje nad zastąpieniem plastiku bardziej ekologicznymi materiałami.

Czy LEGO może być ekologiczne?

Ciekawym przypadkiem jest LEGO, firma, która produkuje klocki z plastiku. Próbowali oni zmienić materiał na bardziej przyjazny dla środowiska, okazało się jednak, że produkcja eko tworzyw powoduje więcej zanieczyszczeń niż plastik. Mimo tego, LEGO postanowiło walczyć z ilością plastiku, wprowadzając papierowe opakowania na klocki zamiast plastikowych toreb.

Eko fast food

McDonald’s, globalna sieć restauracji fast food, również produkująca dużo odpadów, zrezygnowała z plastikowych słomek, sztućców i pokrywek na rzecz produktów z papieru i drewna. Do tego roku roku wszystkie kubki mają być produkowane z recyklingu i bio mieszanki – bez plastiku. McDonald’s ma obieg zamknięty, w którym wszystkie opakowania po jedzeniu są poddawane recyklingowi i ponownie wykorzystywane. Innym ważnym graczem, który zrezygnował z plastikowych słomek, jest Starbucks.
Marką, która konsekwentnie wprowadza zmiany służące argumentom klimatycznym jest IKEA. Już teraz opakowania plastikowe w IKEA stanowią jedynie 10% wszystkich opakowań w sklepach, a firma planuje dalszą redukcję. Do 2028 roku chce całkowicie zrezygnować z plastiku.
autor: Zosia Cichowska
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement