Ejtisy, najntisy, Y2K? Pokolenie Z wybrało swoje ulubione marki modowe
Autor: KB
23-11-2022
Pokolenie Z stanowi największą grupę ludzi na świecie. Składa się na ok. 25% całej populacji, a to oznacza, że jego wpływ na ekonomię czy kulturę jest niemały. Na co najbardziej lubi wydawać pieniądze? Na modę, która w rankingu wyprzedza jedzenie, gry wideo oraz muzykę. Najnowszy raport Business of Fashion „Gen-Z and Fashion in the Age of Realism” wskazuje też, jakie marki generacja TikToka lubi najbardziej oraz czym kieruje się przy ich wyborze.
Moda zawsze podążała za młodymi. Kolejne pokolenie – osoby w wieku 12-25 lat – staje się siłą nabywczą kształtującą świat wokół nas. Każda generacja ma swoje cechy charakterystyczne, jednak pokolenie Z jest o tyle unikatowe, że to pierwsza grupa ludzi urodzonych i wychowanych w świecie nowych technologii. Cyfrowi tubylcy i współcześni trendsetterzy różnej maści za sprawą platform społecznościowych mieli i mają znacznie większe możliwości stworzenia wiernej publiczności oraz „przemówienia” do swoich odbiorców. Jednym z wniosków płynących z raportu Business of Fashion jest różnica w podejściu do mody między pokoleniami. O ile te starsze traktowały modę głównie jako wyraz statusu i znajomości trendów, co jest efektem burzliwych okresów XX wieku, o tyle dzisiejsza młodzież w zdecydowanej większości (89% badanych) za pomocą mody pragnie przede wszystkim podkreślać własną osobowość oraz tożsamość. Inną kwestią jest adaptacja trendów, które obecnie powstają głównie na platformach takich jak TikTok czy Instagram. Pokolenie Z nie przyjmuje tego, co wielkie domy mody i uznani projektanci proponują na dany sezon. Zamiast tego bierze „ze wszystkiego po trochu” i interpretuje to po swojemu, a trendy kreują się oddolnie, nie zaś odgórnie, jak byliśmy przyzwyczajeni. Style Barbiecore czy Cottagecore zrodziły się w mediach społecznościowych, a zaadaptowały je miliony ludzi na całym świecie.

udostępnij