10 polskich marek i projektantów, którzy nie dali się w 2020 roku

16-12-2020
10 polskich marek i projektantów, którzy nie dali się w 2020 roku

Przeczytaj takze

Choć optymiści twierdzą, że pandemia, a dokładnie jej konsekwencje, przyspieszyły wdrażanie nowoczesnych i zrównoważonych rozwiązań w modzie, spora część branży będzie wspominać 2020 rok w kategoriach improwizowanego wiązania końca z końcem. Kryzys i skrajne emocje udzieliły się także polskiej modzie. Wielu poległo. I wątpliwym pocieszeniem jest fakt, że Topshop, Muji czy J.Crew podzieliły ich przykry los.
Wierzymy jednak, że w polskiej modzie „jeszcze będzie przepięknie”. Nie tylko na lokalnym podwórku, bo lista polskich nazwisk i marek, którym na dobre udało się przekonać do siebie międzynarodowy rynek mody, staje się coraz dłuższa i bardziej zróżnicowana. Wybraliśmy dziesiątkę, która nie dała się 2020 i pokazuje, że na przekór zarazie trzeba po prostu robić swoje.
/tekst: Cathy Nhung/
Left Arrow
1/10
Right Arrow
Ania Kuczyńska
Ania Kuczyńska
„Obecny czas wymaga od nas przewartościowania zarówno swojego życia prywatnego, jak i zawodowego”, mówiAnia Kuczyńska. Gdy w marcu uderzyła pierwsza fala epidemii, projektantka wsparła finansowo szpital MSWiA w Warszawie, przeznaczając 10% zysku ze sprzedaży na leczenie chorych. Kto choć raz coś w Polsce uszył i sprzedał (albo zdecydował się na garbowanie skóry za pomocą roślin) wie, że nie była to łatwa decyzja. Podobnie jak ta o zamknięciu butiku. Tuż po tym Kuczyńska zabrała się za stworzenie nowej kolekcji, w której zawarła „gwiazdy, nadzieję, marzenia i miłość” z filmów włoskiego neorealizmu. Gdy granice naszej wytrzymałości – tym razem także psychicznej – zostały poddane kolejnym próbom, projektantka ruszyła z trzecią edycją projektu Ania Kuczyńska Solidarnie, w ramach której przekaże część przychodu z zakupów online w dniach 10-24 grudnia 2020 na rzecz Ogólnopolskiego Strajku Kobiet. „Wolność i możliwość wyboru powinny być podstawowe”, mówi Kuczyńska. Do współpracy zaangażowała m.in. Cleo Ćwiek, Martę Dyks i Paulinkę Puchalską, którym zdjęcia robiła Alicja Lesiak, autorka najsłynniejszych fotografii z tegorocznych protestów o prawa kobiet.
Magda Butrym
Magda Butrym
W 2020 roku do grona sławnych osób, które ubierają się u Magdy Butrym, dołączyły Beyoncé, J.Lo, Katie Holmes i Hailey Bieber. Projektantka od pięciu lat cieszy i zaskakuje nie tylko starannie przemyślanymi formami i perfekcyjnym wykonaniem swoich kolekcji, ale także kolejnymi miarami sukcesu, którymi – poza międzynarodowym rozgłosem w mediach społecznościowych i obecnością na łamach najbardziej prestiżowych tytułów prasowych – jest przede wszystkim stała i regularna współpraca z platformami Moda Operandi, Farfetch, My Theresa, Luisaviaroma oraz Net-a-Porter, który kilka dni temu w ramach ekscytujących wieści rozesłał powiadomienia o nowych kolekcjach Butrym, Gucci i Stelli McCartney.
RAD Duet
RAD Duet
W tym roku zaczęliśmy na nowo odkrywać zapomniane piękno polskich wsi. Dlatego tak bardzo urzekły nas zdjęcia drugiej kolekcjiDuetu RAD, Macieja Jóźwickiego i Juliusza Rusina, które powstały we wsiach Glewo i Cyprianka na Kujawach. „Mamy nadzieję, że pandemia pozwoliła zrozumieć, że Kujawy, Mazury, Podhale czy Kaszuby mogą być takim samym marzeniem jak Toskania, a są tuż za miedzą”, mówią projektanci. Domki pokryte fajansem, panorama Zalewu Włocławskiego, lokalne targi z warzywami i babcia Wiesia, która wita z ciepłym obiadem to kwintesencja eskapizmu w 2020.
Anna Orska
Anna Orska
Pomysł na kolekcję, która traktuje o problemie zalegającego plastiku, nabierał kształtów już w sierpniu zeszłego roku podczas pobytu Anny Orskiej w Peru. Ale dopiero odłożony ze względu na epidemię wyjazd do Azerbejdżanu pozwolił projektantce skupić się na tworzeniu kolekcji, w której elektroniczne odpady zostały najpierw zmielone, a później przemienione w kamienie jubilerskie. „Wierzę, że czasami taki produkt wystarczy, by uświadomić drugiemu człowiekowi problem i jego skalę”, powiedziała projektantka w wywiadzie do 101. numeru K MAG ANIMAL ISSUE. Premiera kolekcji New Stone odbyła się w maju, wieńcząc poniekąd dyskusję na temat tego, w jaki sposób zmniejszona konsumpcja w czasie pierwszego lockdownu przyczyniła się do zredukowania niszczącego wpływu mody na środowisko. Kolekcje Orskiej niosą w sobie głębsze przesłanie, a jej wyczucie czasu jest podejrzanie trafne. W październiku, w przededniu najcięższej fali zarówno zakażeń, jak i protestów, wypuściła na rynek kolekcję Body, w której ręcznie odlane fragmenty ciała posłużyły za manifest otwartości i akceptacji ludzkiej fizyczności. Załapały się zarówno usta i nos, jak i małżowina uszna czy sutki. Tak, prawdziwe sutki.
BOHEMA Clothing
BOHEMA Clothing
Poszanowanie środowiska, zwierząt i podstawowych zasad etyki to tematy, wobec których staliśmy się wyjątkowo wrażliwi w 2020 roku. Dlatego zdjęcia, które powstały w wyniku współpracy marki BOHEMA Clothing i Karola Grygoruka, znanego fotografa dokumentalnego, tym bardziej przejmują szczerością emocji. „Postanowiliśmy zachęcić do przeciwstawiania się narzuconym regułom, jeżeli nie są do zaakceptowania, a nawet do buntu, ponieważ wierzymy, że każda jednostka ma ogromną siłę i pełne prawo do manifestowania swoich opinii. Moda zawsze odzwierciedla nastroje społeczne”, mówi projektant Sebastian Szypuła. Zdjęcia posłużyły za lookbook nowej kolekcji, w której po raz pierwszy zaprezentowane zostały męskie wersje słynnych już butów ze skóry pozyskanej z liści ananasa, jabłek i kaktusa, wykonanych ręcznie w rodzinnym zakładzie na Podkarpaciu.
The Odder Side
The Odder Side
Rok 2020 nawet na największych domach towarowych wymusił surową weryfikację atrakcyjności swojej oferty, a grupa Selfridges obecnie angażuje do współpracy wyłącznie marki, które albo uzyskały pełną transparentność w swojej działalności, albo wykazują wymierne przesłanki do jej uzyskania do 2025 roku. Dlatego cieszymy się podwójnie, że ich wybór padł na polską markęThe Odder SideJustyny Przygońskiej i Brygidy Handzelewicz-Wacławek, których produkty od teraz są dostępne w tej samej przestrzeni, co Sandro, Nanushka czy Victoria Beckham.
Lobos x Anna Halarewicz
Lobos x Anna Halarewicz
Rodzeństwo Monika i Patryk Łobos już drugi raz zaprosili znaną ilustratorkę do stworzenia grafik na limitowanej serii torebek z ręcznie malowanymi na skórze wzorami. Tym razem jest nią Anna Halarewicz. „Powierzchnię torebek potraktowałam jak artystyczny szkicownik, w którym na pierwszy plan wysuwają się ekspresja i radość z tworzenia”, mówi Anna Halarewicz. I rzeczywiście coś w tym jest, ponieważ jak donoszą źródła – początkowy brief współpracy nie zawierał instalacji sufitu. Zwisające na cienkich i połyskujących nitkach fragmenty efemerycznych ilustracji Halarewicz w połączeniu z miękkim światłem i chmurą wstążek stworzyły złudzenie zawieszenia w alternatywnej, pudrowo-różowej czasoprzestrzeni, w której chciałoby się zostać chwilę dłużej.
Eppram
Eppram
To kolejna historia, w której metka „Made in Poland” ma szansę podbić świat i to zarówno ten rzeczywisty, jak i wirtualny. Julia Maffashion Kuczyńska i Lana Nguyen pierwszą kolekcję pod wspólnym szyldem Eppram pokazały w maju tego roku. Pięć miesięcy później Kourtney Kardashian i Addison Rae, które na samym Instagramie łącznie obserwuje niemal 150 milionów osób, pokazały się w ich przewiązanych marynarkach. „Dziewczyny na co dzień mogą przebierać w ubraniach od największych projektantów, a wybrały Eppram! Cieszymy się całym teamem jak szaleni!”, napisała Maffashion na swoim profilu na Instagramie. Cool.
Nikola Fedak
Nikola Fedak
Lubimy odkrywać młode i niepokorne talenty. W tym roku wrażenie wywarła na nas Nikola Fedak, absolwentka Katedry Mody warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, której udało się odkurzyć zasłużony już unisex tak, by można było się nim na nowo zaciekawić, a nawet zachwycić. W kolekcji „Over the Rainbow” zastosowała tkaniny, kolory i formy, które w ramach tradycyjnej, kulturowej dychotomii przypisywane są modzie damskiej, by następnie przenieść je na grunt męskich ciał. „Fascynuje mnie moment wyzwolenia z tej stereotypowej męskości. Lubię patrzeć na to, jak modele poruszają się w moich ubraniach, jak pozwalają sobie na lekkość, delikatność, wrażliwość”, mówi Fedak. Prywatnie lubi czytać do śniadania (Dispenza, Gombrowicz), grać na pianinie („Over the Rainbow” – nomen omen) i słuchać wykładów Ajahna Brahma. Trzymamy kciuki za przyszłe sukcesy.
Paprocki&Brozowski
Paprocki&Brozowski
Moda odeszła od neutralności politycznej, dzięki czemu projektanci coraz częściej – i chętniej – używają jej jako narzędzia do manifestacji swoich poglądów. Mowa o Marcinie Paprockim i Mariuszu Brzozowskim, którzy jako jedni z pierwszych w Polsce postanowili przejść od słów do czynów. Białe „Freedom”, którego litery wyglądają jak pociągnięte grubym pędzlem na transparentach, czerwony podpis i czarne tło to motyw przewodni specjalnej linii PLANTS. „Manifestujemy po swojemu. Projektanci nie inspirują się wyłącznie sztuką i operą”, mówią Paprocki i Brzozowski. Ostatnie miesiące pokazały, jak ważną wartością jest wolność, szczególnie, gdy jesteśmy zmuszeni walczyć o nią w XXI wieku. „To podstawowe prawo człowieka, niezależnie od płci, poglądów, orientacji i wieku. Nie zgadzamy się z tym, że ktoś komuś może ją świadomie odebrać”, konstatują.
FacebookInstagramTikTokX