Nasze numery

#96 #VISIONARYISSUE mobile

Cover image
Issue content image
Issue content image
Issue content image
Issue content image
Issue content image
To nie żadna kokieteria, ale naprawdę nie wiem, kiedy te dziesięć lat upłynęło. Pamiętam jak dziś pierwsze spotkania i planowania jeszcze na warszawskiej Saskiej Kępie w małym wynajmowanym mieszkaniu. Później pierwsze projekty Moniki Zawadzkiej, cenionej artystki, autorki naszego ponadczasowego logotypu. Budowanie i promowanie marki z ówczesnymi wspólnikami, walkę o swoje miejsce wśród czytelników i reklamodawców. Najpierw był magazyn, potem strona internetowa i rozkwitające z nami social media… Od tego czasu wiele się zmieniło, przez K MAG-a przewinęło się co najmniej kilkaset osób, redakcje się zmieniały i rozwijały. Na szczęście jedno przetrwało, a mianowicie nasza misja. Od zarania stawialiśmy na promocję młodych talentów. Od pierwszego wydania wszystkie sesje, ilustracje i teksty tworzą rodzimi twórcy. Każda okładka to w stu procentach polska produkcja. W dodatku znaczną ich część wykonali odkryci i wspierani przez K MAG-a debiutanci, którzy w większości są dzisiaj uznanymi artystami.
Teraz, po tych dziesięciu latach, K MAG to już platforma kreatywno-wydawnicza mająca w swoich szeregach portal internetowy www.kmag.pl (ponad 1 000 000 odsłon miesięcznie i rośnie), social media z liczącym się wśród magazynów profilem facebookowym (prawie 150 000 followerów), butik kreatywny z produkcją eventów i foto-wideo, fundacja K MAG Wybieramy to, co dobre założona, by wspierać młodych artystów (w zakładce „Wasze prace” na naszym portalu, skąd ich wyławiamy, mamy już kilkadziesiąt tysięcy prac zarejestrowanych twórców), i oczywiście wisienka na torcie, czyli drukowany magazyn. Całe to nasze „combo” powstaje dzięki setkom znakomitych ludzi, którzy przewijali się i przewijają przez naszą stopkę redakcyjną. Za ten jubileusz dziękuję wszystkim redaktorom, dziennikarzom, fotografom, grafikom, ilustratorom, marketingowcom, PR-owcom, stylistom, fryzjerom, makijażystom, handlowcom, stażystom, programistom i wszystkim innym czującym się częścią K MAG-owej rodziny. A w szczególności mojemu świetnemu obecnemu teamowi, który widzicie na zdjęciu obok. Jestem z was dumny i to jak!
Z okazji jubileuszu padło na spojrzenie w przyszłość i temat wymarzony przez naszą dyrektor artystyczną Aleksandrę Stefaniak, czyli „Visionary”. Troszkę futurystycznie, troszkę sentymentalnie, lecz wyciągając wnioski na przyszłość, troszkę zabawa w proroków. Połączyliśmy nasze K MAG-owe gwiazdy fotografii z tymi niedawno odkrytymi, ale już płodnymi i na naszych łamach publikowanymi. Jedni w obiektywie drugich i ze specjalnymi wypowiedziami na nasze urodziny. W sesji okładkowej natomiast wybieramy piękną, zdolną i aktywną nową generację. Opowiadają nam o swojej wizji świata, a w iście futurystycznej aurze fotografuje ich jeden z naszych redakcyjnych faworytów – Bartek Wieczorek. W stałym cyklu „Zestawienia” rozmawiamy ze śmietanką specjalistów i artystów o tym, jak wkrótce będzie odbierana szeroko pojęta kultura i sztuka w kontekście angażujących odbiorcę nowych technologii. Piszemy także o wizjonerstwie i przewidywaniu trendów. Zaprosiliśmy sześć wyróżniających się rodzimych artystek, by jako pionierki w swoich dziedzinach razem z nami spojrzały w przyszłość. Poznajemy żyjącą w Berlinie, urodzoną w Paryżu Johannę Jaskowską, której nazwisko nie jest przypadkowe, gdyż jej mama jest Polką. To właśnie ona stworzyła super popularne, lśniące, futurystyczne filtry na Instagram. Do tego dwa genialne wywiady: jeden z obecnie chyba najsłynniejszym polskim artystą-grafikiem, Janem Bajtlikiem, który niedawno zasłynął za sprawą współpracy dla paryskiego domu mody Hermès, i drugi ze słynnym rodzimym pisarzem (a na pewno najlepiej sprzedającym się, co sam często podkreśla) – Szczepanem Twardochem. Wszystko w urodzinowej aurze i nieco celebrującym entourage’u.
A jest co świętować! Bycie niezależnym medium we współczesnym świecie to nie lada wyczyn. W czasach, gdy budżety reklamowe, dzięki którym funkcjonujemy, zagrabiły instagramowe profile na spółkę z dużymi wydawnictwami, tacy jak my muszą stawać na głowie, by przetrwać. Nam jakoś się udaje, może nigdy nie będziemy milionerami, ale na krzewienie ważnych dla nas wartości i trzymanie się naszej misji wystarcza. K MAG ma w końcu dziesięć lat, a to coś znaczy! I tu ukłony dla Was, bo to dzięki Waszemu zainteresowaniu nadal jesteśmy i mamy się dobrze.
Z przyklejonym bananem na ustach dumnie wchodzimy w drugą dekadę! Kłaniam się w pas i obiecuję wciąż się rozwijać, jeśli nadal tak wiernie będziecie z nami! Dziękuję w imieniu swoim i reszty K MAG-a.
K jak Komar, Mikołaj Komar, redaktor naczelny
Matt Tyborowski, Tomek Armada, Angela Olszewska, Kasia Sawczuk, Perfect Son, Maciej Musiał, Kacha Kowalczyk, Ania Augustynowicz w obiektywie Bartka Wieczorka / 2019