Nasze numery

#77 #NOFILTER #MOVIEISSUE mobile

Cover image
Issue content image
Issue content image
Issue content image
Issue content image
Issue content image
Ci, którzy mnie znają, albo raczej ci, którzy obserwują mnie w mediach społecznościowych, wiedzą, że to mój ulubiony i nieco nadużywany przeze mnie hashtag. „No filter” to ironiczny, a jednocześnie prowokujący slogan naszych czasów. Co tak naprawdę mamy dziś bez filtra? Każde zdjęcie z wakacji czy uzależniające selfie pokazujemy tak, jak chcemy, żeby było widziane. Odpowiednio je obcinamy, dodajemy kolory bądź je zdejmujemy. Pozujemy, kadrujemy, tuszujemy, zmieniamy. Oszukujemy.
Już robiąc zdjęcie czy film, możemy deformować rzeczywistość. W komunikacji zniknęła spontaniczność i naturalność. Łapanie chwili. A jak wydaje się nam, że jest, to zaraz dowiadujemy się, że to tylko poza, kolejna moda, stylizacja. I piszę to z pozycji osoby pływającej w świecie socialmediowych awatarów. Sam pokazuję tam raczej to, co chcę pokazać, a tego prawdziwego siebie zatrzymuję dla przyjaciół. W tym wszystkim staram się jednak zachowywać swoje prawdziwe emocje. Tak samo jak radości nie boję się pokazywać smutku. Lubię spontaniczność. Czy to w omawianym świecie wirtualnym, czy w sztuce, czy po prostu w życiu. Coraz częściej brakuje mi tego we wszystkim, co niosą ze sobą internet czy nowe technologie. Tęsknię za odkrywaniem chwil w ciemni u kumpla w piwnicy oraz za filmami z dłużyznami i ziarnem na ekranie... Tę dyskusję oddałem naszym gościom – projektantce mody Ani Kuczyńskiej, propagatorce sztuki i kultury Kasi Szustow i fotografowi, założycielowi kontrowersyjnej strony Liestyle, Michałowi Wilczewskiemu. Nasze K MAG-owe „no filter” rozwija się, prezentując mojego artystycznego faworyta – fotografa Juergena Tellera. W tym numerze oglądamy też gwiazdę mediów masowych, modelkę Joannę Krupę, w obiektywie mistrzyni rodzimej fotografii modowej Zuzy Krajewskiej. Uwaga – Zuza podeszła do naszego hasła z dużą dozą ironii! Zaglądamy także do świata legendarnego reżysera Larsa von Triera i jego manifestu Dogma 95 – czyli do świata rezygnacji z upiększania filmów w stylu Hollywood. Jaki miał ten manifest znaczenie w tamtym czasie i czy faktycznie wpłynął na kinematografię...? A jako że film to nasz temat przewodni, w tym wydaniu jest też gwiazda srebrnego ekranu. Maciej Stuhr zupełnie bez filtra, zarówno w słowie, jak i obiektywie Łukasza Ziętka.
Nowy K MAG to istna prowokacja. Celowo obraliśmy tak powszechne i jednocześnie dyskusyjne hasło za przewodnie. Chcemy się wspólnie zastanowić nad sensem filtrowania rzeczywistości. Czy nasz wizerunek musi byś kreowany? Czy czasy, w których każdy może być sławny niezależnie od jakości, to dobre czasy? Czy to my, czy już nie my? Czy to właśnie ogólnie dostępne filtry i życie na pokaz nie są źródłem frustracji mas i zalewającego nas „hejtu”? To tylko kilka moich pytań do nas wszystkich. K MAG o skrajnościach – #nofilter i #fullfilter – co wolicie?
K JAK KOMAR, MIKOŁAJ KOMAR, redaktor naczelny
Joanna Krupa w obiektywie Zuzy Krajewskiej / 2015