Wystawa odzwierciedla różnorodność i unikalność swoich twórców, czerpiąc inspiracje z różnych źródeł – od wierzeń słowiańskich po tradycje dalekowschodnie, a także zawiera wyraźny przekaz społeczno-polityczny. Każde dzieło jest przejawem indywidualności autora, ukazując jego charakter i zainteresowania. Jest to manifest uniwersalnej kreacji oraz wielofunkcyjności, przekraczający tradycyjne granice.
Wystawa podejmuje również ważne tematy związane ze środowiskiem i jego znaczeniem dla przemysłu mody. Wiele prac skupia się na zrównoważonym rozwoju, wykorzystując tradycyjne techniki oraz klasyczne materiały, podkreślając znaczenie świadomego i odpowiedzialnego podejścia do projektowania mody.
W wyjątkowej przestrzeni Vitkaca będzie można zobaczyć prace: Zofii Bal, Marii Czarneckiej, Gustawa Dulińskiego, Karola Malanowskiego, Zuzanny Olszewskiej, Karoliny Terenowskiej, Tomasza Umbrasa i Poli Wiślicz.
„Healing & Transforming” to kolekcja autorstwa Zofii Bal, która porusza temat ciała i jego postrzegania w kontekście traumy. Kolekcja bada, w jaki sposób traumatyczne doświadczenia mogą wpływać na ciało zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie. Projektantka zainspirowała się japońską techniką naprawy ceramiki przy użyciu złota, która symbolizuje proces gojenia i powrotu do równowagi po trudnych przeżyciach. Ta inspiracja ukazuje, jak blizny mogą stać się znakiem piękna i siły.
W swoich projektach Zofia Bal wykorzystała różnorodne techniki, w tym puchnącą farbę i sitodruk na tkaninach. Dzięki tym innowacjom kolekcja nie tylko podkreśla związek między ciałem a traumą, ale także oferuje wizualną reprezentację procesu gojenia i regeneracji.
„Cut Up” to kolekcja, która łączy zachodnie podejście do projektowania z japońską tradycją. Ta metoda obejmuje tworzenie odzieży dostosowanej do sylwetki poprzez wycinanie ubrań w sposób, który minimalizuje powstawanie ścinków i redukuje ilość odpadów. Maria Czarnecka, autorka kolekcji, zastosowała technikę bezszwową, czerpiąc inspirację z origami, aby tworzyć trójwymiarowe formy bez konieczności łączenia wielu kawałków materiału.
Dzięki takiemu podejściu do konstrukcji, Czarnecka tworzy ubrania, które nie tylko są estetycznie unikatowe, ale także przyjazne dla środowiska. Jej innowacyjne wykorzystanie technik cięcia i składania pozwala na stworzenie odzieży, która jest zarówno nowoczesna, jak i oszczędna w materiałach. Kolekcja „Cut Up” to przykład, jak można łączyć tradycję z nowoczesnością, jednocześnie podkreślając znaczenie zrównoważonego projektowania.
„Boys World” to interpretacja współczesnego mężczyzny. Gustaw Duliński wykorzystał formę garnituru, który jest swego rodzaju symbolem mężczyzny sukcesu. Projektant połączył to z piłkarskim stylem, co tworzy dwie stereotypowe figury mężczyzn w świecie.
„Owocowe czwartki” to odniesienie to świata korporacji i biurowego ubioru, ale w żartobliwym tonie. Karol Malanowski w swoich projektach wykorzystał formy owoców, kierując się surrealizmem chcąc pokazać swój bunt wobec korporacyjnej struktury.
„Dekonstrukcja patriarchatu” to wyśmianie ustroju i jego wartości. Zuzanna Olszewska w swoich projektach burzy hierarchiczność i panujące schematy, na nowo definiuje „power suit” tworząc nowe zjawisko „power dressing”, które ma wykraczać ponad podziały.
„Goddesses Of Slavic World” to połączenie słowiańskiej mitologii z religijnością w kontekście polskiej historii. Karolina Terenowska w swojej kolekcji miesza święte ze słowińskimi boginkami, tworząc coś zupełnie nowego. Inspiracje czerpała z poszczególnych postaci, skupiając się na Południcy i Mokosz, a w projektach widać celebrację rękodzieła i połączenie rustykalnych materiałów z nowoczesnymi.
„Return of the Witch” to manifest abstrakcji I nieoczywistości, połączenie przeszłości z przyszłością. Tomasz Umbars skupia się na sylwetce współczesnej czarownicy, która jest niezrozumiała przez społeczeństwo. Projektant posłużył się techniką filcowania do ma być alternatywą dla „fast fashion”, dzięki czemu uniknął marnowania materiału w procesie tworzenia.
„Flowers Shall Grow” to odniesie się do tematy katastrofy klimatycznej, która nam grozi. Pola Wiślicz stworzyła alternatywną rzeczywistość, w której to człowiek żyje w pełnej symbiozie z naturą. Dlatego też projektantka wykorzystała naturalne tkaniny, które połączyła z bioplastikiem własnego autorstwa – miksturę wody, skrobi kukurydzianej, octu i gliceryny.
Wystawę „Ready to work” będzie można zobaczyć 18 maja od godziny 19:00 do 24:00 w Domu Handlowym VITKAC przy ul. Brackiej 9. VITKAC zaprasza również na Noc Zakupów, podczas której klienci będą mogli zrobić zakupy aż do godziny 24:00.
Współpraca kuratorska: Romuald Demidenko i Anna Palacz (Wydział Wzornictwa ASP w Warszawie)
Koordynacja: Zofia Kawecka i Justyna Jabłońska (Biuro Promocji i Współpracy ASP w Warszawie), Weronika Kosycarz (VITKAC)
Foto i dyrekcja artystyczna: Greg Mikrut
Produkcja i dyrekcja artystyczna: Wera Krukowiecka
Video: Please Productions
Identyfikacja graficzna: Katarzyna Jurczenia, Magdalena Ząbek
Produkcja: ASP w Warszawie, VITKAC