Przegląd polskiej sztuki feministycznej na Brooklynie. Siła polskich kobiet rozpala nowojorską galerię

04-09-2022
Przegląd polskiej sztuki feministycznej na Brooklynie. Siła polskich kobiet rozpala nowojorską galerię
Anna Orbaczewska
Mieszkańcy Nowego Jorku właśnie mają okazję poznać polską sztukę feministyczną. W tym celu muszą udać się do brooklyńskiej A.I.R. Gallery na wystawę pt. „Sleepless in Warsaw”, poświęconą opresji kobiet i szeroko rozumianym ruchom społecznym odbywającym się na przestrzeni lat w Polsce.
A.I.R. Gallery to pierwsza galeria w Stanach Zjednoczonych, współpracująca wyłącznie z kobietami i osobami niebinarnymi. Powstała w latach 70. ubiegłego wieku, w czasach, gdy społeczeństwo liczyło się głównie z męską sztuką. W tym czasie było to jedyne stałe miejsce, wystawiające kobiece projekty, a po dziś dzień tworzy bezpieczną przystań dla wielu artystek i promuje ich prace.
Wystawa „Sleepless in Warsaw” jest zbiorem prac polskich artystek oraz próbą podsumowania 50 lat sztuki feministycznej w Polsce. Projekt powstał we współpracy z warszawską galerią lokal_30 i nadzorowany jest przez kuratorkę Agnieszkę Rayzacher, odpowiedzialną za wystawienie wspomnianych prac w Nowym Jorku. W ramach wymiany, w lokal_30 prezentowana jest obecnie „Lather, Rinse, Repeat”, wystawa artystek związanych z A.I.R. Gallery, którą możemy oglądać do końca września 2022 r.
W amerykańskiej galerii zgromadzono obrazy, instalacje artystyczne i dźwiękowe, nagrania wideo, rzeźby oraz fotografie wykonane przez blisko dwadzieścia polskich artystek i, wyjątkowo, trzech ARTYSTÓW. Sztuka pochodzi z różnych dekad, co pozwala doświadczyć feministycznej rzeczywistości z perspektywy paru pokoleń. Wśród eksponatów znajdują się prace Natalii LL – jednej z pionierek polskiej sztuki feministycznej, zmarłej w sierpniu tego roku.
Wystawa podzielona jest na trzy części. Na pierwszy ogień poszła sztuka powstała w przeciągu ostatnich kilkunastu lat, dalej można zobaczyć tę z okresu stanu wojennego i transformacji demokratyczno-kapitalistycznej w Polsce w latach 1981-91, natomiast zwieńczeniem wystawy są prace z lat 70. i początku 80. Odwrócona chronologia ma na celu przedstawić to, jak feminizm i wszelkie ruchy społeczne z nim związane wyewoluowały.
Bezsenność może być również rozumiana jako stan nadwrażliwości, niemożność pogodzenia się z istniejącym porządkiem, a raczej z nieporządkiem występującym na świecie tłumaczy nazwę wystawy Agnieszka Rayzacher.
tekst: Alicja Utrata, fot. A.I.R. Gallery
FacebookInstagramTikTokX