6 cykli fotograficznych, które warto zobaczyć podczas Fotofestiwalu w ramach Programu Otwartego
Autor: KB
03-08-2020
Tegoroczna, dziewiętnasta edycja łódzkiego Fotofestiwalu skupia się wokół gromadzenia, posiadania i katalogowania fotografii, sięgając do źródeł tych potrzeb. Czemu właściwie zbieramy zdjęcia? Będzie można się nad tym zastanowić na przykładach cykli i zbiorów licznych gości wydarzenia, wśród których znaleźli się twórcy zarówno z Polski, jak i z zagranicy. To Program Główny Fotofestiwalu, ale oprócz niego jednocześnie odbywać się będzie Program Otwarty (dawniej Grand Prix) – nieograniczony tematycznie, wiekowo, ani terytorialnie. W ramach niego będzie można zobaczyć cykle fotografii poruszające tematy takie jak uniwersum stworzone przez legendarnego reżysera i scenarzystę Luisa Buñuela czy wpływ kapitalizmu na kulturę współczesną, a co za tym idzie – funkcjonowanie wokół mitu, według którego tylko ciężka praca może nas zaprowadzić do bycia „kimś”. Inny cykl z kolei łączy dokumentalizm ze sztuką, stawiając pytanie, jak możemy ochronić przyszłe pokolenia przed szkodliwym oddziaływaniem odpadów promieniotwórczych powstających w wyniku działalności elektrowni atomowych, rozwoju medycyny, badań i przemysłu. Przybliżona zostanie nam również kwestia obozów wojskowych we wschodniej Europie, podczas których dzieci i młodzież uczą się dyscypliny, postawy patriotycznej i koleżeńskiej w czasach, w których społeczeństwo staje się coraz bardziej leniwe i pozbawione więzi. Wybierzemy się także w podróż do Ameryki – najpierw Północnej, a konkretnie do Nowego Jorku i Los Angeles oraz znajdujących się w tych miastach miejsc wprost stworzonych do robienia instagramowych selfie. Następnie przeniesiemy się do Ameryki Południowej, by przy pomocy projektu fotograficznego przeanalizować specyficzne zjawisko polskiej emigracji do Brazylii czy Argentyny w czasie zaborów oraz XX-lecia międzywojennego.

udostępnij